ZorgkaartNederland als meetmethode cliëntervaringen in verpleeghuiszorg

Geplaatst op 2 september 2020 door - 762 keer bekeken

Foto ZorgkaartNederland als meetmethode cliëntervaringen in verpleeghuiszorg

De stuurgroep kwaliteitskader verpleeghuiszorg heeft besloten dat aanbieders van verpleeghuiszorg met ingang van 2021 jaarlijks een nieuwe, uniforme methode moeten gaan gebruiken voor het meten van cliëntervaringen: de totaalscore op ZorgkaartNederland.

Het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg beschrijft wat cliënten en hun naasten mogen verwachten van de verpleeghuiszorg. Een van de onderdelen van het kwaliteitskader is het aanleveren van kwaliteitsinformatie. Die is voor cliënten en hun naasten van belang om te kunnen kiezen voor de zorg die zij nodig hebben. Bovendien is deze informatie belangrijk voor interne sturing, zorginkoop en toezicht. 

(tekst gaat door onder de foto)

verpleeghuiszorg

In 2019 waren er twee toegestane methodes voor de aanlevering van de zogenaamde 'score cliëntervaringsgegevens', te weten de NPS (Net Promotor Score) of de aanbevelingsvraag van ZorgkaartNederland. De stuurgroep kwaliteitskader verpleeghuiszorg heeft nu besloten dat aanbieders van verpleeghuiszorg met ingang van 2021 jaarlijks één nieuwe, uniforme methode moeten gaan gebruiken voor het meten van cliëntervaringsgegevens: de totaalscore van die aanbieders op ZorgkaartNederland.

Verslagjaar 2020 geldt als een overgangsjaar waarin zowel de oude methoden (NPS of aanbevelingsvraag ZorgkaartNederland) als de nieuwe methode (totaalscore ZorgkaartNederland) gebruikt kunnen worden. 

Bron: Actiz




Er zijn 2 reacties geplaatst


  • Redactie ZorgkaartNederland | 9 september 2020

    Dank voor uw mening, heer Rösken. En voor het signaal dat we beter ons best moeten doen om u over onze onafhankelijkheid, transparantie en methodes voor betrouwbaarheid te vertellen.

    Het is waar dat ervaringen vaak zeer uiteenlopend zijn. Mensen die óf erg tevreden zijn, óf erg ontevreden, zijn vaak het meest gemotiveerd om hun ervaringen te delen. Terwijl ook alle andere ervaringen erg waardevol zijn.

    Hierom vragen we ook zorgverleners om al hun cliënten (zonder uitzondering) te vragen om een waardering (zie de tips die wij daarvoor geven: https://bit.ly/3ieUaYD). Dat kan onafhankelijk, bijvoorbeeld met een interviewteam. Zo willen we voorkomen dat zorgverleners alleen de meest tevreden cliënten vragen om een waardering.

    We weten door uw reacties dat u al langer kritisch meekijkt naar onze website en we waarderen het dat u ons scherp houdt. We hopen u en anderen in de toekomst goed op de hoogte te houden van onze acties om ZorgkaartNederland nóg betrouwbaarder te maken.

  • Gerrit Rösken | 8 september 2020

    Geachte lezer,
    Ik kan de waardering van Zorgkaart Nederland niet meer zien als een objectieve beoordeling van de kwaliteit van de verpleeghuiszorg. Ik beschouw het als een verdienmodel. Bij de zorgaanbieder waarmee ik persoonlijke ervaring heb als cliënt werd een aantal malen een hele lage score van cliènten onmiddellijk weer gevolgd door zeer lovende waarderingen (9 en 10) waardoor de slechte waarderingen zo snel mogelijk `uit beeld` geraakten op de website van de zorgaanbieder zelf. Sindsdien spreek ik niet meer van Zorgkaart Nederland maar "Zorg(doorgestoken)kaart Nederland". Het is zonde dat dit gebeurt want cliënten hebben wel degelijk behoefte aan deze informatie , maar die moet dan wel objectief zijn. Momenteel heeft het systeem van Zorgkaart Nederland geen enkele meerwaarde voor de cliënt. Het zijn allemaal steeds meer uitstekende zorgaanbieders die ik aantref, terwijl de praktijk meestal anders is, een uitzondering daargelaten.
    Met vriendelijke groet,
    Gerrit Rösken


Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland