Waardevolle informatie voor organisatieontwikkeling
Geplaatst op 17 maart 2022 door Redactie ZorgkaartNederland - 1716 keer bekeken
ZorgkaartNederland in de werkprocessen opnemen werkt het beste, zegt Ilse Janse-van Kollenburg, zorgconsulent en hospiceverpleegkundige bij Sint Annaklooster in Eindhoven. “Het is namelijk niet zomaar een website waar mensen hun ervaring delen, het is waardevolle informatie voor organisatieontwikkeling.”
Sint Annaklooster is een zorgorganisatie in Eindhoven met de focus op ouderenzorg. De organisatie biedt onder meer wonen met zorg, hospicezorg, thuiszorg, tijdelijk verblijf, re-integratie en huishoudelijke hulp. De organisatie heeft een gemiddelde van 8,9 over 271 waarderingen (begin januari 2022) op ZorgkaartNederland.
Lekkerdere soep
De organisatie gebruikt ZorgkaartNederland al langere tijd actief. Het betekent dat Ilse vanuit haar functie als zorgconsulent wekelijks alle waarderingen bekijkt en doorstuurt naar de teams en afdelingen die het betreffen. Die nemen vervolgens de waarderingen mee in het teamoverleg en pakken eventuele acties op. Ook de kwaliteitsverpleegkundige maakt op hoofdlijnen een samenvatting en zet de daarbij horende acties uit.
Zo is de soep in een hospice veranderd, zegt Ilse. “Meerdere cliënten gaven aan dat het eten – en met name de soep – niet smaakte. Je kunt denken ´je ligt in een hospice en dan ga je zeuren over soep´, maar het is wel echt éénvan de hoogtepunten op een dag. Dit hebben we dus naar tevredenheid aangepast.”
Gefeliciteerd!
Hoewel ZorgkaartNederland in de organisatie nu lekker loopt, was er in het begin weerstand, vertelt Ilse. “Er waren steeds andere prioriteiten. Maar het is geen website die we kunnen negeren, maar juist moeten benutten. De teamhoofden pakten het toen op en zetten ZorgkaartNederland maandelijks standaard op de agenda. Nu leeft het dusdanig dat we alleen waarderingen in een overleg bespreken als dat nodig is.”
Het is zelfs zo dat teams op intranet ´gefeliciteerd!’ tegen elkaar zeggen na een positieve waardering. Ilse: “De meesten doen hun werk met passie en het is fijn als dat wordt gewaardeerd. Tegelijkertijd werkt dit motiverend om meer cliënten te vragen hun ervaringen te delen.”
Meer beoordelingen
Cliënten in een hospice of het tijdelijke verblijf krijgen standaard een folder met informatie over ZorgkaartNederland. De medewerkers van andere locaties vragen vervolgens de cliënten in de thuiszorg of mantelzorgers van cliënten op de woonafdelingen hun ervaring te delen op de website.
“We zouden graag meer beoordelingen willen”, reageert Ilse. We dachten erover om regelmatig een mailtje te sturen, maar mij persoonlijk irriteren dit soort mailtjes van bedrijven. Misschien gaan we interviewteams inzetten in de toekomst. Kortom, die discussie loopt dus nog, maar deze methode past vooralsnog goed.”
´Dank voor uw compliment´
Ook de persoonlijke noot in de reactie op een waardering werkt stimulerend. Ilse: “We reageren op iedere waardering, waarbij iedere score een standaardantwoord heeft met ruimte voor een persoonlijke noot. Bij alle waarderingen onder de 5,5 vragen we mensen bijvoorbeeld contact met ons op te nemen, zodat we de klacht kunnen oplossen. Gelukkig krijgen we meestal achten en negens. Dan reageren we met iets wat de waardeerde noemde ´wat fijn dat u de warme zorg waardeert´ of ´dank voor uw compliment over de schoonmaak´, enzovoort.”
“Eerder deden we dat niet en gaven we alleen een standaardantwoord”, gaat Ilse verder. “Maar mensen nemen de moeite en tijd om hun ervaring te delen. Laat staan als ze een half jaar later een standaardantwoord krijgen. Wij zijn een persoonlijke organisatie en willen dat ook laten zien op ZorgkaartNederland.”
Wilt u net als het team van Sint Annaklooster altijd op de hoogte zijn van een nieuw geplaatste waardering? Stel dan een email-alert in en mis niks. In het Helpcentrum leest u hier meer over.
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter
-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 1 februari 2022
Extra inzicht in cliëntervaringen via ZorgkaartNederland -
Redactie ZorgkaartNederland 15 februari 2022
Onze klanten zijn altijd het uitgangspunt -
Alexander Inia 3 november 2016
Verpleeghuizen Randstad scoren slecht bij IGZ én ZorgkaartNederland -
Redactie ZorgkaartNederland 12 juni 2017
Bejegening en resultaat belangrijk voor cijfer revalidatiecentrum -
Redactie ZorgkaartNederland 13 juli 2017
Tevredenheid over verpleging en verzorging thuis daalt licht