Waarom waarderingen je verder brengen: 7 verhalen uit de praktijk

Geplaatst op 24 januari 2023 door - 184 keer bekeken

Foto Waarom waarderingen je verder brengen: 7 verhalen uit de praktijk

In deze 7 verhalen vertellen zorgcollega’s wat waarderingen voor hen betekenen.

1. “Hiervoor ging ik de zorg in.”

Uit positieve waarderingen halen veel zorgverleners energie. Zo vertelt wijkverpleegkundige Vonneke van Dun: “Mooie waarderingen geven ons de motivatie om iedere dag weer op pad te gaan. Het werk is zwaar af en toe. Het is niet leuk als mensen overlijden. Lees ik een positieve waardering, dan weet ik weer: ‘hiervoor ging ik de zorg in’.”

Voor de organisatie van Ilse Janse-van-Kollenburg, verpleegkundige en zorgconsulent, zijn mooie waarderingen het gesprek van de dag. “Zijn er positieve waarderingen, dan feliciteren we elkaar op intranet. Het is fijn als je werk gewaardeerd wordt. Complimenten stimuleren ook om meer cliënten te vragen hun ervaringen te delen op ZorgkaartNederland.”

2. “Waarderingen geven waardevolle informatie.”

Behalve energie geven waarderingen je ook waardevolle informatie. Zo vertellen patiënten hoe ze jouw werk ervaren. Ook krijg je van patiënten tips die je werk kunnen verbeteren. Met een kleine aanpassing maak je soms al een wereld van verschil.

Zo vertelt Ilse, die voor een hospice werkt: “Meerdere cliënten gaven aan dat het eten – en met name de soep – niet smaakte. Je kunt denken ´je ligt in een hospice en dan ga je zeuren over soep´, maar het is één van de hoogtepunten op een dag. Dit hebben we naar tevredenheid aangepast.”

3. “Een eerlijke manier van feedback”

Patiënten kunnen op ZorgkaartNederland uit vrije wil een waardering schrijven. De methode van ZorgkaartNederland is voor verpleegkundige Joost de Baaij een aanbeveling: “Met visitekaartjes op mijn bureau nodig ik patiënten vrijblijvend uit om een beoordeling achter te laten op ZorgkaartNederland. Een patiënt kan veilig thuis de zorgverlener beoordelen. Ik vind dit een heel eerlijke manier van feedback verzamelen.”

Een waardering lezen over jouw werk. Dat  kan je persoonlijk raken. Omdat reviews je ook kwetsbaar maken, werkt het redactieteam van ZorgkaartNederland heel zorgvuldig.
Het redactieteam vertelt hier zelf meer over.

4. “We zien elke klacht als een kans.”

Soms zijn waarderingen kritisch. Die zijn minder leuk om te krijgen. Maar bedenk: iedereen krijgt wel eens een minder goede waardering. En ook: kritiek kun je ten goede keren.

Zo trekt ergotherapeut en praktijkeigenaar Marieke Theuws lering uit waarderingen: “We zagen elke klacht als een kans. We verbeterden de privacy van patiënten in de wachtkamer, kwamen erachter dat mensen graag ook een koekje bij de koffie wilden, ontdekten wat patiënten van de ontvangst op de afdeling vonden. Kleine dingen, maar wel punten die patiënten onthouden en belangrijk vinden.”

5. “Via ZorgkaartNederland vertellen we ons verhaal.”

De ‘Gouden Gids in de zorg’: dat is ZorgkaartNederland voor veel cliënten en patiënten..

Die kans benut ook fysiotherapeut Tim Räkers: "Wij bieden een uitgebreid pakket aan behandelingen voor jong en oud. Maar hoe bereik je met dit verhaal een groot publiek?

Bij ZorgkaartNederland vonden wij deze zichtbaarheid. Door ons profiel in te richten, zijn we goed vindbaar wanneer je naar een zorgverlener zoekt.” Zo kun je het profiel van je praktijk of organisatie uitbreiden met een videofilm of jouw visie op zorg.
Bekijk hier hoe jij dit voor jouw organisatie regelt.

6. “Krijgen betekent ook bedanken.”

Een waardering krijgen van een patiënt of cliënt, vraagt eigenlijk om een reactie. Dat vindt ook ambulant begeleider Sientje Slits: “Mensen steken tijd en energie in een waardering. We belonen iedere waardering met een reactie, ook als de waardering kritisch is. Dat vinden we belangrijk.”

Je reactie kan veel over je vertellen. Zo steekt Ilse bewust tijd in een reactie: “Je kunt eigenlijk niet volstaan met een standaardantwoord. Daarom reageren we met een persoonlijke noot. Zo laten we ook op ZorgkaartNederland zien dat we een persoonlijke organisatie zijn.”

Wat voor reacties geeft Ilse zoal? Ilse: “Krijgen we een hoog cijfer, dan reageren we met onderwerpen uit de waardering. Bijvoorbeeld: ´wat fijn dat u de warme zorg waardeert´ of ´dank voor uw compliment over de schoonmaak´. Waarderen cliënten ons met een 5,5 of lager, dan vragen wij de cliënt contact met ons op te nemen. Zo kunnen we de klacht wellicht oplossen.”
Lees hier hoe je op waarderingen kunt reageren.

7. “Waarderingen hebben mijn carrière beïnvloed.”

Waarderingen op ZorgkaartNederland geven je vaak inzicht in je dagelijkse werk. Een mooi voorbeeld komt van Koen Ingels, KNO-arts en chirurg plastisch aangezicht: “Patiëntwaarderingen hebben mijn carrière beïnvloed. Lange tijd werkte ik bij het Radboudumc. Daar kreeg ik steeds meer bestuurlijke taken. Maar een vergadering goed leiden maakt mij niet blij. Wel een tevreden patiënt. Tot die ontdekking kwam ik na het lezen van waarderingen op ZorgkaartNederland. Dat is voor mij de reden om arts en chirurg te blijven.”

Ook actief aan de slag met waarderingen?
We helpen je hier graag op weg.

Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"