Willem zoekt een wijkverpleegkundige

Geplaatst op 3 juni 2019 door - 123 keer bekeken

Foto Willem zoekt een wijkverpleegkundige

Buurman Willem is geopereerd. Hij heeft een pittige buikoperatie achter de rug. Hij is nu thuis uit het ziekenhuis, maar heeft nog wel verzorging nodig voor de wond. Ook kan hij wat hulp gebruiken bij het douchen en aankleden. De wijkverpleging kan deze gespecialiseerde zorg thuis verlenen. Willem kijkt op ZorgkaartNederland en binnen een mum van tijd krijgt hij een goed beeld van de organisaties in zijn woonplaats die hem kunnen helpen. Een dag later staat wijkverpleegkundige Monique voor de deur.

Zo kan het gaan, nu alle instellingen voor wijkverpleging op ZorgkaartNederland te vinden zijn. Naast praktische informatie over locatie en bereikbaarheid staan er steeds vaker ervaringen van cliënten vermeld. Daar heeft u als patiënt baat bij. U leest wat andere mensen vonden van de zorg die ze kregen. Dat helpt u bij het kiezen van passende zorg.

Hoe ervaart u de wijkverpleging?

Om de kwaliteit van de wijkverpleging inzichtelijk te maken, zijn er in 2018 op landelijk niveau afspraken gemaakt (zie kader). De organisaties bevragen hun cliënten over hoe zij de zorg ervaren. Dat kan vanaf 1 juni 2019 via ZorgkaartNederland. Het vragenformulier is daarvoor aangepast. Er zijn een paar specifieke vragen toegevoegd die van belang zijn in de wijkverpleging: vragen die gaan over aandacht, bejegening en het omgaan met de aandoening. Aan het eind van het formulier kan de patiënt doorgeven of hij de instelling zou aanbevelen bij mensen met dezelfde aandoening of klachten. Ook kan er een rapportcijfer worden gegeven.

En Willem? Die voelt zich met de dag beter. Wijkverpleegkundige Monique en haar team waren een schot in de roos. Willem gaat opnieuw naar ZorgkaartNederland en schrijft een review. Zo helpt hij andere mensen die op zoek zijn naar wijkverpleging.

Meer weten?

Het kwaliteitskader voor de wijkverpleging is op 18 juni 2018 officieel opgenomen in het Register van Zorginstituut Nederland (ZiNL). Het kwaliteitskader geeft duidelijkheid over wat goede wijkverpleging is en wat de samenleving ervan mag verwachten. Het kwaliteitskader bevat ook een ontwikkelagenda. Een van de onderwerpen uit de ontwikkelagenda gaat over het ontwikkelen van kwaliteitsinformatie wijkverpleging. De betrokken organisaties ActiZ, ZorgthuisNL, Patiëntenfederatie Nederland, V&VN en Zorgverzekeraars Nederland (ZN) zijn aan de slag gegaan met het vaststellen van concrete uitkomstindicatoren en meetinstrumenten voor kwaliteit. In 2019 meten alle zorgorganisaties (bij voorkeur via een meetbureau) patiëntervaringen met de PREM-vragenlijst (Patient Reported Experience Measurement). Alle ingevulde PREMs worden doorgeleverd aan ZorgkaartNederland. Aankomende cliënten kunnen zo op ZorgkaartNederland zien hoe andere cliënten de zorg van een organisatie ervaren. Meer informatie? Mail naar adviseurs@zorgkaartnederland.nl

Gerelateerde artikelen




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland