Naar de navigatie Naar de inhoud

Ziekenhuizen onmisbaar in de Top 2022

Geplaatst op 2 november 2022 door - 406 keer bekeken

Foto Ziekenhuizen onmisbaar in de Top 2022

Ziekenhuizen doen het goed op ZorgkaartNederland met in totaal 228.339 waarderingen (oktober 2022) en een gemiddeld cijfer van 8,7. We kijken verder naar de data voor deze sector. Hoe gaat het , zo in de laatste weken voor de ZorgkaartNederland Top 2022?

Toename aantal waarderingen

Al enkele jaren stijgt het aantal waarderingen voor ziekenhuizen. Maar de sector kan nog kansen pakken in geverifieerd meten. Het percentage geverifieerde waarderingen is met 6% relatief laag (14.375 van de 22.8339 waarderingen zijn geverifieerd). We weten dat geverifieerd meten voor meer waarderingen zorgt, dus daar is zeker nog ruimte. 


Download hier de factsheet Ziekenhuizen


De weg naar de Top

Voor de vierde keer reikt ZorgkaartNederland begin december de ZorgkaartNederland Top uit: een lijst van de 10 best gewaardeerde zorgorganisaties uit één sector, zonder volgorde. De ziekenhuissector is goed zichtbaar op ZorgkaartNederland. Dat maakt ziekenhuizen onmisbaar in de Top 2022. 

Voor de samenstelling van de Top 2022, die dit jaar op dinsdag 6 december bekend wordt gemaakt, rekenen we met data vanaf januari 2022. Vanaf die maand zijn door de ziekenhuizen 15.046 waarderingen opgehaald, waarvan 25% geverifieerd (3.822). Dit aantal is de optelsom van alle waarderingen voor de 78 ziekenhuizen (en 197 locaties) die momenteel op ZorgkaartNederland staan. 

12 van de 78 ziekenhuizen hebben momenteel voldoende waarderingen voor de Top (je hebt minimaal 250 waarderingen nodig). Voor ziekenhuizen is het een kwestie van doorpakken om in de toekomst meer waarderingen te krijgen op ZorgkaartNederland. 


Direct aan de slag met de 7 beste tips voor het verzamelen van meer waarderingen 


Positieve waarderingen

Welke onderwerpen vinden inzenders zoal belangrijk als het om ziekenhuizen gaat? Bij de 12 ziekenhuizen die kans maken in de Top 2022, schrijven patiënten met name over het contact met hun zorgverlener(s). Die worden positief gewaardeerd op kenmerken als:

  • begrijpelijk kunnen uitleggen (wat is er aan de hand; wat gaat er gebeuren)
  • vriendelijkheid
  • duidelijkheid
  • zorg voor gevoel van vertrouwen.

Ook zijn patiënten tevreden over de tijd die zorgverleners voor hen kunnen nemen. De pluspunten blijken bijvoorbeeld uit de volgende twee waarderingen:  

“Top, Top, Top! prettig overleg, volledig vertrouwen in de behandelaar, uiterst prettige afdeling. Geweldige medewerkers!”

“De verpleegkundige medewerkers hadden zeer goede kennis van zaken, waren erg vriendelijk en namen de tijd om alles uit te leggen en mij goed voor te bereiden. De arts was zeer deskundig, gaf duidelijke uitleg en nam ook de tijd om vragen te beantwoorden. Iedereen op de verpleegafdeling was op de hoogte dat ik die dag zou komen en stelde zich ook aan mij voor.”

Verbeterpunten

Ook in minder positieve waarderingen benoemen patiënten eigenschappen van zorgverleners. Zo schrijven patiënten over een gemis aan empathisch vermogen of over zorgverleners die slecht luisteren. Verder storen patiënten zich aan het niet nakomen van afspraken. Kritische noten staan bijvoorbeeld in deze waarderingen:

“Er is nooit enige uitleg van de geboden zorg en diagnose geweest door een arts/deskundige. Als we daarom vroegen bij de lieve/zorgzame verpleegkundigen, die ook niets wisten of konden/mochten vertellen, werd gezegd dat de arts ons zou bellen. Een arts heeft ons echter nooit teruggebeld en uitleg gegeven.”

“Deze arts luistert niet naar patiënt, is niet empathisch, zeer bot in zijn bejegening. Ik was tevens in behandeling bij een vakkundig klinisch geneticus in het AMC. De mening van deze arts werd terzijde geschoven. Ik kan deze arts niet aanbevelen.”

Gemiddelde score: 8,7

Het gemiddelde cijfer is samengesteld uit cijfers voor verschillende onderdelen die allemaal hoog scoren. Zo krijgt luisteren een 8,7 en deskundigheid een 9:

gemiddeld cijfer ziekenhuizen 2022

 
Kansen in geverifieerd meten

Bij de meeste ziekenhuizen ligt nog een onbenutte kans in geverifieerd meten. Met deze vorm van betrouwbaar meten krijgen organisaties als ziekenhuizen onder meer een goed beeld van hun zorgkwaliteit. Ontdek hier wat geverifieerd meten jouw organisatie oplevert.

Met geverifieerd meten, wat meer waarderingen van patiënten oplevert, wordt alvast de rode loper uitgelegd voor ziekenhuizen in de Top van volgend jaar.

 



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Website banner "Samen beslissen"