Zorg ijzerstapeling krijgt 8,9 op ZorgkaartNederland

Geplaatst op 31 januari 2018 door - 161 keer bekeken

Patiënten met de aandoening ijzerstapeling zijn erg tevreden over de zorg die ze krijgen. Vooral de zorgverleners krijgen hoge cijfers.

Uit onderzoek naar 74 waarderingen op ZorgkaartNederland blijkt dat patiënten de zorg die ze krijgen gemiddeld een 8,9 geven. Als we een verdeling maken tussen de waarderingen over zorgverleners en zorgorganisaties, dan zijn de gemiddelden als volgt:

Onderwerp

Zorgorganisaties

Zorgverleners

Alle waarderingen ijzerstapeling

Accommodatie

8,2

8,8

8,5

Afspraken

8,1

9,0

8,6

Behandeling

8,6

9,6

9,1

Informatie

8,3

9,5

8,9

Luisteren

8,6

9,5

9,1

Medewerkers

8,8

9,3

9,1

Gemiddelde

8,4

9,3

8,9

De zorgverleners krijgen gemiddeld dus een cijfer dat een stuk hoger ligt dan dat van de zorgorganisaties. Op ZorgkaartNederland krijgen zorgverleners gemiddeld een hoger cijfer dan zorgorganisaties, maar bij ijzerstapeling is het verschil groter dan bij andere aandoeningen.

Omdat ZorgkaartNederland maar 74 waarderingen over ijzerstapeling op de website heeft staan, is het niet mogelijk om harde conclusies te verbinden aan deze cijfers en de verschillen daartussen.

Persoonlijke aandacht 

In de toelichtingen bij de hoge cijfers komen diverse onderwerpen naar voren. Persoonlijke aandacht en goede informatie blijken bijvoorbeeld belangrijk voor patiënten. Zo licht deze patiënt als volgt de 9,8 voor zijn internist toe: “Heeft een uitgebreide belangstelling voor patiënt. Neemt ook de tijd voor patiënt. Is rustig en geeft uitgebreid informatie. Al kom je maar eens per jaar voor controle, hij weet meteen wie je bent. Je bent vooral geen nummer.”

Er zijn slechts 3 Zorgkaart-waarderingen over de zorg voor ijzerstapeling met een gemiddelde lager dan een 7,5. In de toelichtingen bij deze waarderingen lezen we over wachttijd en gebrekkige informatie. Door het geringe aantal is het niet mogelijk om daar conclusies aan te verbinden. Het is dus niet mogelijk om te zeggen dat informatievoorziening en wachttijden de belangrijkste knelpunten zijn bij de zorg voor patiënten met ijzerstapeling.

 




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland