ZorgkaartNederland Top 2022: een feest met kennis
Geplaatst op 8 december 2022 door Redactie ZorgkaartNederland - 1746 keer bekeken
Dinsdag 6 december 2022 maakte ZorgkaartNederland tijdens een online uitzending de Top2022 bekend. De winnaars zijn gevierd tijdens het online mini-symposium ‘Patiënt zoekt passende zorg’.
Ontdek hier alle nieuwtjes over de Top 2023
Winnaars, patiënten en deskundigen deelden hun ervaringen met waarderingen en de patient journey. Dit alles onder leiding van Ruud Koolen, director Dutch Health Hub.
En de winnaars zijn…
Dianda Veldman, directeur-bestuurder Patiëntenfederatie Nederland is de eerste spreker: “Met de jaarlijkse Top viert ZorgkaartNederland de hoogste aantallen mooie waarderingen van patiënten aan zorgorganisaties. Ondanks ook kritiek van patiënten, is zo’n 90% van de waarderingen vooral positief.”
“Ik begrijp heel goed dat het niet leuk is om een slechte waardering te krijgen,” zegt Dianda. “Maar ook kritische waarderingen kunnen leiden tot vruchtbare resultaten, zoals kwaliteitsverbetering van de organisatie."
“Als piepkleine organisatie staan we in de Top!”
De winnaars van de Top zijn blij en enthousiast. Franka Speijers, eigenaar van Meetingcare Thuiszorg uit Tilburg zegt: “Mijn medewerkers en ik zijn superblij! Ik was heel verbaasd dat wij als piepkleine organisatie in de Top staan.” Kan Franka hun succes in positieve waarderingen verklaren? Franka: “We vangen onderling de zorg op, zodat invalkrachten niet nodig zijn. En ik heb een topteam aan zorgverleners.”
Met de plek in de Top 2022 ziet de Frankeland Groep uit Schiedam als een kers op de taart. Bestuurder Ben de Koning: “Onze klanttevredenheid is dik in orde en ook de medewerkers zijn tevreden. Maar interne enquêtes blijft toch iets houden van keuren van je eigen vlees. Wat dat betreft is ZorgkaartNederland een beter instrument.”
De winnaars vieren hun plek in de Top 2022
Maak tijd voor empathie
De bekendmaking van de winnaars wordt afgewisseld met gastsprekers. Zo vertellen patiënten over hun ervaringen met zorgorganisaties. Tineke lag regelmatig in ziekenhuizen vanwege haar dikke darm. Wat verstaat Tineke onder goede ziekenhuiszorg? “Belangrijk voor patiënten vind ik eigen kamer met douche en toilet, zeker voor mensen met darmproblemen. En een eigen kamer is minstens zo belangrijk voor je nachtrust.” Tineke stelt dat je als patiënt op moet komen voor jezelf: “Daardoor kan ik tevreden zijn over de zorg die ik kreeg.”
Een van de deskundige gastsprekers is Albert Arp, zorgbestuurder. Van huis uit leerde Albert empathie te hebben voor je medemens: “Empathie van zorgprofessionals is minstens zo belangrijk als vakcompetenties. Een patiënt kan angstig of wantrouwend zijn. Dat is niet meer dan logisch. Je bent kwetsbaar als patiënt. Stel mensen gerust, al is het met een glimlach. Ontwikkel als medisch personeel ook je ‘zachte’ kwaliteiten.”
Vlnr: Albert Arp, Loes Bierma, Ruud Koolen, en Mariska Koster
Houd zorgmedewerkers gezond en gelukkig
Oud-longarts Mariska Koster is kritisch over de zorg. Mariska, genezen van borstkanker, zag ziekenhuizen en medisch specialisten ook door de ogen van een patiënt: “Voor artsen wordt vrij slecht gezorgd, ze zorgen slecht voor zichzelf en voor elkaar. Wat betekent dat voor het vermogen om empathisch patiëntzorg te geven? De hele linie van zorgmedewerkers behoren zo gezond en gelukkig mogelijk hun vak uit te kunnen oefenen. Alleen dan kan die intrinsieke motivatie - waarom je koos voor de zorg - blijven bloeien.”
Laat zien dat je patiënten hoort en ziet
Loes Bierma, productmanager ZorgkaartNederland, sluit het congres af met een aanmoediging: “Ook minder goede waarderingen kun je ten goede keren. Zo zorgt kritiek vaak tot verbeteringen in zorgkwaliteit of de service van een organisatie. Laat patiënten weten wat je met hun verbeterpunten doet. Laat zien dat je patiënten hoort en ziet. Juist daarom zoeken patiënten ZorgkaartNederland op.”
Terugkijken?
Wil je de Top 2022 (nog een keer) meemaken? Je kan het evenement hier terugkijken.
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter
-
Lees ook
-
Redactie ZorgkaartNederland 1 november 2022
Wat ZorgkaartNederland werkelijk viert met de Top 2022 -
Redactie ZorgkaartNederland 8 september 2022
Kijk op klinieken in aanloop naar de Top 2022 -
Redactie ZorgkaartNederland 12 december 2022
“We behandelen mensen gewoon zoals we zelf graag behandeld willen worden.” -
Redactie ZorgkaartNederland 5 januari 2023
8 tips van de Top 2022 -
Redactie ZorgkaartNederland 13 december 2022
Wat valt er op aan de data van de Top?