Naar de navigatie Naar de inhoud

Feiten en cijfers - pagina 24

In onderstaande artikelen vindt u feiten en cijfers over de zorg en ZorgkaartNederland.

251 artikelen

Artikel Te veel antipsychotica in verpleeghuizen

Te veel antipsychotica in verpleeghuizen

30 oktober 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Bewoners van verpleeghuizen gebruiken ruim vier keer zo vaak een antipsychoticum als zelfstandig wonende ouderen die medicijnen gebruiken. Dit blijkt uit onderzoek (2015) van de Stichting Farmaceutische Kengetallen (SFK) onder mensen van 71 jaar en ouder. Waarom krijgen verpleeghuisbewoners zo vaak dit middel voorgeschreven? Antipsychotica zijn weliswaar doeltreffende medicijnen, maar er zijn ook risico’s op bijwerkingen. Is het daarom wel zo verstandig om deze middelen zo vaak te geven aan cliënten, en zijn er geen alternatieven?

Artikel Dure medicijnen: laat u informeren

Dure medicijnen: laat u informeren

5 oktober 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Door verbeterde medicijnen en behandelingen zijn ziektes soms niet meer dodelijk, maar een chronische aandoening geworden. Ook als een operatie geen zin meer heeft, kunnen medicijnen vaak een ziekte onder controle houden. Deze verbeterde, dus nieuwe, geneesmiddelen zijn wel vaak erg duur.

Artikel Amandelen knippen bij kinderen: een 'verstandige keuze'?

Amandelen knippen bij kinderen: een 'verstandige keuze'?

30 september 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Amandelen worden geknipt vanwege een aantal klachten, zoals koorts, keelpijn, neusverstopping, snotterig zijn of snurken. Ze worden voor het overgrote deel bij kinderen geknipt, en af en toe bij volwassenen. Recent onderzoek van het Deventer ziekenhuis onder ruim 600 patiënten laat zien dat 96,6 % van de ouders het laten knippen van de amandelen van hun kinderen nuttig vindt. Maar er is ook een richtlijn opgesteld die artsen aanbeveelt om juist minder vaak te gaan knippen. Dus is het wel zo nuttig?

Artikel Staat verpleeg- en verzorgingshuizen: pluim voor medewerkers, hulp bij wassen en douchen kan beter

Staat verpleeg- en verzorgingshuizen: pluim voor medewerkers, hulp bij wassen en douchen kan beter

25 september 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Het laatste jaar is er veel te doen geweest over de kwaliteit van de verpleeg- en verzorgingshuizen. Het balletje kwam aan het rollen door de vader van staatssecretaris Van Rijn. In het Algemeen Dagblad liet hij zich kritisch uit over de zorg voor zijn demente vrouw. Sindsdien ligt de verpleeg- en verzorgingssector onder een vergrootglas, en zijn er ook plannen om de kwaliteit van zorg in verpleeghuizen te verbeteren en inzichtelijk te maken. Dit gebeurt via het plan "Met waardigheid en trots. Liefdevolle zorg. Voor onze ouderen."

Artikel Hoe meten ziekenhuizen pijn na de operatie?

Hoe meten ziekenhuizen pijn na de operatie?

27 juli 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Aandacht voor pijn is belangrijk in veel ziekenhuizen. Het is een maat voor de kwaliteit van de zorg in het ziekenhuis; je kunt eruit aflezen hoe het ziekenhuis met patiënten omgaat. Het gaat dan om pijn na een operatie. Er zijn zelfs ziekenhuizen die stellen: ons doel is geen pijn. Maar hoe meten ziekenhuizen pijn na operatie? En zijn die gebruikte manieren wel voldoende om pijn te meten?

Artikel Het gebruik van tablets in de zorg, voor arts én patiënt een uitkomst

Het gebruik van tablets in de zorg, voor arts én patiënt een uitkomst

13 juli 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Tegenwoordig gebruiken ziekenhuizen wereldwijd steeds vaker tablets. In de Verenigde Staten bijvoorbeeld gebruikt meer dan 50% van de ziekenhuizen smartphones en/of tablets . Ook gebruikt 69% van de artsen daar een combinatie van computer en smartphone. In Nederland zijn op landelijk niveau nog geen cijfers bekend over tabletgebruik, maar er zijn wel cijfers over individuele ziekenhuizen. Een voorbeeld is het St. Antonius Ziekenhuis in Nieuwegein: dat was in 2011 het eerste ziekenhuis dat voor zijn medewerkers – toen 5500 in totaal – op grote schaal smartphones en tablets ging gebruiken in de zorg. Verder is uit onderzoek gebleken dat 25% van de volwassen Nederlanders met de zorgverlener wil communiceren via sociale media, waaronder dus ook een tablet.

Artikel Hielprik wordt uitgebreid, wat betekent dat voor ouders?

Hielprik wordt uitgebreid, wat betekent dat voor ouders?

22 juni 2015 Redactie ZorgkaartNederland

De hiekprikscreening bestaat al ruim 40 jaar. En in die tijd is er een hoop veranderd. Werd midden jaren ’70 – het begin - de hielprik gebruikt om kinderen te testen op één zeldzame aandoening, vanaf 2015 zullen dit 32 aandoeningen zijn. Onlangs heeft minister Schippers namelijk besloten om de hielprikscreening uit te breiden met 14 nieuwe zeldzame aandoeningen. Heeft dit nog gevolgen voor het kind of de ouders?

Artikel Bevallingsverhalen: kans op spoedkeizersnede verschilt tussen ziekenhuizen

Bevallingsverhalen: kans op spoedkeizersnede verschilt tussen ziekenhuizen

4 mei 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Bij een bevalling moeten er belangrijke beslissingen worden genomen. Die beslissingen nemen de aankomende ouders in de eerste plaats zelf: waar moet de bevalling plaatsvinden, en hoe? Als het zover is, moeten ook zorgverleners - zoals gynaecologen en verloskundigen - keuzes maken in overleg met de barende vrouw. Als de bevalling niet verloopt zoals gehoopt, moeten er snel beslissingen worden gemaakt waarbij het advies van de zorgverleners vaak doorslaggevend zal zijn. Denk bijvoorbeeld aan spoedkeizersnede of het gebruik van een vacuümpomp.

Artikel De MRSA-bacterie: opsporen en vernietigen!

De MRSA-bacterie: opsporen en vernietigen!

25 maart 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Regelmatig duikt het weer op in het nieuws, een nieuwe MRSA-uitbraak in een Nederlands ziekenhuis. In januari 2015 was het raak in het Diakonessenhuis in Utrecht. Het aantal MRSA-besmettingen steeg daar explosief. Maar wat houdt MRSA precies in? Is het gevaarlijk, en wat kunnen we er tegen doen?

Artikel Nederlandse zorg: goed, maar ook duur

Nederlandse zorg: goed, maar ook duur

23 maart 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Recent riep de Zweedse denktank Health Consumer Powerhouse (HCP) onze gezondheidszorg uit tot de beste van Europa. Volgens de Zweden kent ons stelsel geen echt zwakke punten. Wij scoorden 898 van de 1000 mogelijke punten. Vrij vertaald is dat een 9 als rapportcijfer. Nog niet eerder scoorde een land zoveel punten.