Naar de navigatie Naar de inhoud
Helpcentrum Helpcentrum

Ontdek ZorgkaartNederland

Hoe zijn de vragen tot stand gekomen?

Het ZorgkaartNederland waardeerformulier bestaat uit een aantal gesloten vragen en een open veld of toelichtingsveld waarin de woordelijke ervaring wordt opgetekend. De gesloten vragen, waarbij er een cijfer van 1 t/m 10 kan worden gegeven, kan verschillen per sector. De vragen in de vragenlijsten bestaan uit 6 tot 8 van deze inhoudelijk vragen.

De vragenlijsten zijn per sector soms ook op een andere manier tot stand gekomen.
Sommige vragenlijsten zijn gebaseerd onderzoek van de Patientenfederatie. Door middel van interviews, focusgroepen en vragenlijsten is bepaald wat mensen belangrijk vinden in een keuze voor een zorgaanbieder. De belangrijkste wensen zijn omgezet naar een vraag in het waardeerformulier. Voorbeelden van formulieren die zo tot stand zijn gekomen zijn de formulieren van bijvoorbeeld de wijkverpleging, geriatrische revalidatiezorg en de zorgkantoren.

Toen ZorgkaartNederland in december 2009 begon, waren alle waardeerformulieren hetzelfde. Op verschillende momenten zijn de vragen aangepast.

PREM

In sommige sectoren is de vragenlijst inhoudelijk gebaseerd op de PREM-vragenlijst in de desbetreffende sector. PREM staat voor ‘Patient Reported Experience Measures’. Doordat de vragenlijst hetzelfde is, kan ZorgkaartNederland gebruikt worden om een PREM-meting te kunnen doen.

Voorbeelden van deze lijsten zijn de waardeerformulieren van de ziekenhuizen en klinieken en de PREM Paramedische zorg. Voor sommige sectoren met een PREM geldt dat mensen, als het waardeerformulier wordt aangeroepen via een meetbureau, nog extra achtergrondvragen krijgen. Deze achtergrondvragen worden niet gepubliceerd op ZorgkaartNederland.

Tonen van de waarderingen

Als de waardering wordt opengeklikt, zijn alle cijfers per deelvraag inzichtelijk. Oudere waarderingen zijn soms opgehaald met een vragenlijst die inmiddels is aangepast. In dat geval zijn de antwoorden van de oude vragen zichtbaar. Er heeft geen omscoring plaatsgevonden.

Open veld

Voor de bezoekers van de website ZorgkaartNederland zit de meeste waarde in de woordelijke ervaringen. Deze ervaring geven vaak het beste een beeld van de geleverde zorg. Elk formulier heeft dus een toelichtingsveld waarin de ervaring wordt omschreven. Waarderingen zonder woordelijke ervaring worden niet geplaatst op ZorgkaartNederland. 

Vragen of advies?

Het ZorgkaartNederland team helpt u graag verder. Waarover heeft u een vraag?

Pakket aanvragen

Bekijk de opties. Vragen? Onze adviseurs helpen u graag.

Mijn vermelding

De databank beheert de vermelding van zorgaanbieders. Zij kunnen u helpen bij wijzigingen.

U kunt zelf een locatie toevoegen

Mijn waarderingen

Ons redactieteam controleert of de waarderingen voldoen aan onze gedragsregels. Ook helpen zij u met uw vragen, opmerkingen en suggesties.

Meer artikelen over "De waarderingen en het waardeerformulier":

Hoe komt het cijfer tot stand?

Hoe komt het cijfer tot stand?

Het cijfer is het gemiddelde van alle gegeven cijfers.

Link naar artikel
Hoe werkt de sortering op ZorgkaartNederland?

Hoe werkt de sortering op ZorgkaartNederland?

Bezoekers kunnen zelf organisaties op een andere manier sorteren.

Link naar artikel
Alles over "De waarderingen en het waardeerformulier"