Naar de navigatie Naar de inhoud
Helpcentrum Helpcentrum

Ontdek ZorgkaartNederland

Inloggen met tweefactor-authenticatie

De beheeromgeving van onze pakketten voor zorgverleners is beveiligd met tweefactor-authenticatie (2FA). Hiermee is je account vele malen beter beschermd tegen kwaadwillenden. Als zij nu jouw inloggegevens in handen krijgen, kunnen ze alsnog je account niet in. 
Deze extra beveiligingslaag betekent dat je voor het inloggen in je persoonlijke beheeromgeving naast het invoeren van je mailadres en wachtwoord ook een code moet invoeren. Die code kan worden gegenereerd met een zogenaamde authenticatie app op je mobiele telefoon. Deze  apps zijn gratis te downloaden vanuit de Google Play store of de Apple Store, afhankelijk van het merk van je telefoon. 

Tweefactor-authenticatie instellen

Een stap voor stap handleiding voor het instellen van 2FA voor jouw account vind je hier (PDF downloaden).

FAQ

De meest gestelde én de antwoorden over inloggen in je beheeromgeving hebben we hieronder bij elkaar gezet. Staat jouw vraag er niet tussen? Heb je toch nog problemen met inloggen, neem dan contact op met functioneelbeheer@patientenfederatie.nl 

Over inloggen

Waar is de ‘Inlog voor pakkethouders’?

‘Inlog pakkethouders’ staat onderaan alle pagina’s op ZorgkaartNederland.nl onder de kop 'Zorgaanbieders'.

Hoe kom ik aan een nieuw wachtwoord?

Een nieuw wachtwoord vraag je aan via ‘Inlog pakkethouders' (onderaan alle pagina’s op ZorgkaartNederland.nl onder de kop ‘Zorgaanbieders’). Onder de invulvelden staat een oranje tekst 'Wachtwoord vergeten'. Door daar op te klikken, kom je op een pagina waar je een nieuw wachtwoord kunt aanvragen. 

Ik weet mijn gebruikersnaam niet meer. Hoe kom ik die te weten?

Probeer je e-mailadres. Werkt dat niet, neem dan contact op met ZorgkaartNederland via het contactformulier. ZorgkaartNederland heeft geen telefonische helpdesk.

Het lukt mij niet om in te loggen met mijn (nieuwe) gegevens. Hoe kan dat?

Leeg je browsergeschiedenis. Dat doe je als je online bent. Toets tegelijkertijd op CTRL en F5. Werkt dat niet, neem dan contact op met ZorgkaartNederland via het contactformulier. ZorgkaartNederland heeft geen telefonische helpdesk.

Bij het veld met het wachtwoord kom ik niet meer verder. Hoe log ik in?

Waarschijnlijk heb je geen (juiste) rechten om toegang te krijgen tot de beheeromgeving. Vraag de pakkethouder van je organisatie of je rechten (goed) zijn ingesteld.

Over je pakketaanvraag

Ik heb een instappakket aangevraagd, maar ik krijg geen bericht van ZorgkaartNederland. Waarom niet?

Je e-mailadres is dan waarschijnlijk al in gebruik voor een instappakket. Je kunt met een ander e-mailadres een nieuw instappakket aanvragen.

Over de authenticator

Wat is tweefactor-authenticatie (2FA)?

Om in te loggen op ZorgkaartNederland gebruik je - ter bescherming van je beheeromgeving - de zogenaamde tweefactor-authenticatie (2FA). Met 2FA krijg je in twee stappen toegang tot je account. De eerste stap is het invoeren van je gebruikersnaam en wachtwoord. De tweede stap is het invoeren van een 6-cijferige verificatiecode. Lees hier de handleiding voor 2FA  (PDF download).

Ik heb geen aparte mobiele telefoon voor mijn werk. Kan ik ook zonder Authenticator in mijn beheeromgeving?

Dat kan niet. Je account moet gekoppeld zijn aan een Authenticator-app. Je kunt de app ook installeren op je privé mobiele telefoon.

In onze organisatie delen we het account van ZorgkaartNederland. Hoe kunnen we de tweefactor- authenticatie dan gebruiken?

Je kunt geen account delen. Wel kun je als pakkethouder gebruikers toevoegen die via een eigen account kunnen inloggen. Dat doe je als volgt: log in, kies rechtsboven voor ‘Mijn account’ en vervolgens voor ‘Gebruiker’. Voeg in het veld een gebruiker toe en geef deze een rol. Lees hier meer over rollen en rechten.

Over het registreren van gebruikers

Hoe kan ik inloggen op ZorgkaartNederland?

Je kunt toegang krijgen via de pakkethouder van je organisatie. Die kan je registreren als gebruiker en je rechten verlenen. Heeft je organisatie nog geen pakket, dan kun je die hier aanvragen.

Hoe voeg ik als pakkethouder gebruikers toe?

Alleen betaalde pakketten hebben de optie om gebruikers toe te voegen. Log in, ga dan rechtsboven naar ‘Mijn account’ en kies ‘Gebruikers’. Voeg nu gebruikers toe en geef ze een rol. Nieuwe gebruikers ontvangen hun accountgegevens per e-mail. Daarmee kunnen gebruikers inloggen nadat hun account gekoppeld is aan de Authenticator-app.

Kan ik het beheer (tijdelijk) overdragen aan een collega?

Nee. Beheerders van een betaald pakket kunnen wel meerdere gebruikers toegang geven. Zie het antwoord hierboven. 
Wil je het beheer permanent overdragen? Stuur dan een e-mail naar adviseurs@zorgkaartnederland.nl met als onderwerp: ‘Andere pakkethouder’. Zet in je mail de voor- en achternaam van de medewerker met zijn/haar/hen e-mailadres. De nieuwe pakkethouder krijgt dan van ZorgkaartNederland een e-mail met accountgegevens.

Hoe registreer ik de API-gebruiker?

Dat doe je als volgt:
1. Kies voor 'Inlog pakkethouders’.  
2. Kies rechtsboven voor ‘Mijn account’.
3. Kies voor ‘Gebruikers’.
4. Vul de gegevens in, kies bij ‘rol’ voor API, sla de gegevens op.
5. De API-gebruiker krijgt van ZorgkaartNederland een e-mail met accountgegevens.

 

Over het toevoegen van zorgverleners

Hoe kan ik als pakkethouder zorgverleners toegang geven tot hun waarderingen?

Door hen toegang te geven tot hun eigen persoonlijke beheeromgeving. Log in en kies rechtsboven voor ‘Toegang verlenen’. Vul de gegevens in van de zorgverlener die je toegang wil geven en sla die op. Vervolgens krijgt die zorgverlener per e-mail de inloggegevens voor zijn of haar eigen pakket. Lees hier meer informatie over het gratis pakket voor zorgverleners.

Hoe kan ik informatie over mijn zorgverleners bewerken op ZorgkaartNederland?

Alleen je zorgverlener zelf kan die informatie bewerken met zijn/haar/hen unieke accountgegevens. Lees hier meer informatie over het pakket voor zorgverleners.

Over het verwijderen of instellen van e-mailalerts

Hoe kan ik een e-mailalert instellen?

Log in en kies uit het dashboard bovenin voor ‘e-mailalerts’.

Hoe kan ik een e-mailalert verwijderen?

Log in en kies uit het dashboard bovenin voor 'E-mailalerts' en dan voor ‘Verwijderen’.

Vragen of advies?

Het ZorgkaartNederland team helpt u graag verder. Waarover heeft u een vraag?

Pakket aanvragen

Bekijk de opties. Vragen? Onze adviseurs helpen u graag.

Mijn vermelding

De databank beheert de vermelding van zorgaanbieders. Zij kunnen u helpen bij wijzigingen.

U kunt zelf een locatie toevoegen

Mijn waarderingen

Ons redactieteam controleert of de waarderingen voldoen aan onze gedragsregels. Ook helpen zij u met uw vragen, opmerkingen en suggesties.

Meer artikelen over "Hoe werken wij?":

Beleid oneigenlijke waarderingen

Beleid oneigenlijke waarderingen

De redactie van ZorgkaartNederland controleert streng op oneigenlijk gebruik.

Link naar artikel
Een veilige omgeving

Een veilige omgeving

ZorgkaartNederland wil een veilige omgeving zijn voor patiënt én zorgverlener.

Link naar artikel
Gedragscode

Gedragscode

De redactie hanteert een gedragscode waaraan alle waarderingen moeten voldoen.

Link naar artikel
Alles over "Hoe werken wij?"