Wachttijden voor dotterbehandeling
Hoe snel kan je een afspraak maken voor dotterbehandeling? In dit overzicht staan alle wachttijden bij elkaar. Je kan meteen zien waar de wachttijd het kortst is. Misschien ben je ergens anders sneller aan de beurt.
Wat zijn wachttijden?
Je krijgt te maken met wachttijden in de zorg als je van de huisarts een verwijzing krijgt voor een medisch specialist. Je moet dan een afspraak maken in een ziekenhuis of kliniek. Je mag altijd zelf kiezen waar je de afspraak wil maken. De wachttijd bij een ziekenhuis of kliniek speelt een rol bij deze keuze.
Er zijn drie soorten wachttijden:
- Wachttijden bij poliklinieken. Dit is de wachttijd voor een geplande afspraak op de polikliniek. Dit is vaak de eerste afspraak.
- Wachttijden voor diagnostiek. Dit is de wachttijd voor een gepland onderzoek. Bijvoorbeeld een MRI.
- Wachttijden voor behandelingen. Dit is de wachttijd voor een geplande behandeling. Bijvoorbeeld een operatie.
Dit overzicht gaat over afspraken die gepland zijn. Dat heet geplande zorg. Voor spoedeisende hulp kan je meteen naar het ziekenhuis.
Deze wachttijden geven aan hoelang je ongeveer moet wachten. Soms is dat korter. Soms is het langer. We doen ons best om de goede wachttijd aan te geven. Wil je het precies weten? Bel dan met de ziekenhuis of kliniek waar je een afspraak wil maken.
Tip: Wil je een afspraak maken bij een ziekenhuis of kliniek? Vraag je zorgverzekeraar of jouw verzekering de zorg vergoedt. Zo krijg je geen onverwachte kosten.
Waarom is dit wachttijdenoverzicht belangrijk?
Dit overzicht is belangrijk omdat het je kan helpen om eerder zorg te krijgen. Want lang wachten is vervelend. Zeker als je door klachten bijvoorbeeld niet kan werken. Dan is het fijn als je zelf iets kan doen. Want als je eerder aan de beurt bent, krijg je eerder hulp voor jouw klachten.
Je kunt dit overzicht zelf sorteren. Voor dit overzicht kan je kiezen uit afstand, zorgaanbieder, of wachttijd.
Hoe komen de wachttijden op ZorgkaartNederland?
De gegevens die je op ZorgkaartNederland ziet worden verzameld door de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). Dat is de toezichthouder op de Nederlandse zorgmarkt. De NZa houdt de kwaliteit van de zorg in de gaten.
Zij verzamelen elke 2 weken gegevens over wachttijden. Die gegevens worden dan verwerkt en op ZorgkaartNederland geplaatst.
Als een zorgaanbieder onvoldoende metingen heeft kunnen verrichten om de wachttijd nauwkeurig te kunnen bepalen, wordt dit aangegeven met een * en is er geen wachttijd beschikbaar.
Laatst bijgewerkt: 9 december 2024 - Bron: Nederlandse Zorgautoriteit