Waardering van Kennis- en Zorgcentrum voor Genderdysforie - Amsterdam op 9 augustus 2018

9.7
  • Genderdysforie

Ik ben in september 2014 in behandeling gekomen bij het VUmc afd. Genderdysforie. En in december 2016 geopereerd. Achteraf gezien was het snel gegaan. Toen ik in het traject zat duur het steeds zo lang voor de volgende afspraak. Steeds moest ik weer een maand wacht. Dat gold dan voor de diagnostische fase van half jaar. En dan volgde er nog een jaar toen moest ik steeds 3 maanden wachten op het volgende gesprek en onderzoeken. Oh wat een ramp dacht ik. Als ik de eindstreep maar haal maar gelukkig ligt het hele traject nu achter me. Ik vind het achteraf wel nodig dat je vaak lang moet wachten. Die tijd kan je lekker gebruiken om aan je zelf te werken in je andere geslacht en mocht je terug willen dan kan dat nog. De medewerkers willen er natuurlijk ook zeker van zijn dat ze hun werk goed hebben gedaan om spijtoptanten te voorkomen.  Een traject van twee jaar is zeker wel nodig en ook acceptabel .Korter kan nu eenmaal niet en is voor sommen niet verantwoordelijk. Ik begrijp de mensen die zo graag sneller door het traject willen omdat ze zo overtuigd zijn van het genderdysfoor zijn. Maar ook de artsen en psychologen hebben een verantwoordelijke taak uit te voeren. Na mijn traject is het aantal meldingen aanzienlijk toegenomen. 1000 nu op de wachtlijst en moet nu 2 jaar wachten voor de eerste intake. Ik begrijp heel goed dat dit voor de patiënten beangstigend is. Ze willen zo graag snel af van hun genderdysfore gevoelens. Zoveel aanmeldingen de laatste jaren was niet te voorzien en om nu snel extra artsen en psychologen op te leiden gaat nu eenmaal niet snel. Ik weet dat iedereen hun uiterste best doet om de wachtlijsten terug te dringen. Ze roeien echt met de riemen die ze hebben. Ik wens de vele wachtende veel wijsheid en geduld. Ik weet dat dit heel moeilijk is. Dit is zeer schrijnend om zo lang nu te wachten en ik hoop dat onze overheid hier ook meer druk achter zet voor meer behandel locaties. Buiten de wachtlijsten en lang wachten heb ik een leuke tijd gehad en heb toch veel deskundigheid mogen ervaren. Ik heb op mijn behandelaars niets aan te merken. Lieve mensen waar ik goed mee kon praten.

Reactie van/namens Ziekenhuis Amsterdam UMC, locatie De Boelelaan - Amsterdam

geplaatst op 21 augustus 2018

Bedankt voor uw uitgebreide feedback en hoge waardering voor de werkwijze van de afdeling genderdysforie. Wij hopen dat andere wachtenden hier moed uit putten. We zorgen ervoor dat uw feedback terechtkomt bij de afdeling.

Bent u of werkt u voor Kennis- en Zorgcentrum voor Genderdysforie? Laat uw reactie achter door het formulier in te vullen. Dan plaatst de redactie van ZorgkaartNederland uw reactie onder de waardering.