Waardering van Bergman Clinics | Bewegen | Naarden - Naarden op 7 augustus 2018

• N.v.t.

1.7
  • Rughernia

Ik kwam voor een tweede hernia operatie. De eerste operatie heb ik ergens anders laten doen, maar ivm de lange reisafstand van de andere kliniek ben ik wat in de buurt gaan zoeken. De specialist liet heel duidelijk merken dat hij liever niet wilde opereren als een andere arts al een andere keer dezelfde operatie had gedaan, 2 jaar geleden. Hij heeft mij erg angstig gemaakt over dezelfde operatie die ik al eerder gehad had, wat heel hoed verlopen was. Hij heeft steeds de gevaren en risico’s benoemd als hij gaat opereren in hetzelfde gebied als waar iemand anders al een keer geopereerd had. En zei later. Ik heb u nu al 3 keer de gevaren vertelt. Als u wilt dat ik u opereer dan doe ik dat, maar als het mis gaar, dan heb ik u gewaarschuwd. Hierdoor voelde het gesprek erg ongemakkelijk en ben verdrietig en angstig naar huis gegaan. Uiteindelijk heb ik mij laten opereren in de kliniek waar ik de eerste keer ook ben geweest en heb de afstand maar voor lief genomen. De ervaringen hier zijn erg goed en de operatie is geslaagd zonder horrorcomplicaties zoals deze arts mij steeds voorschotelde.

Reactie van/namens Centrum voor orthopedie en beweging Bergman Clinics | Bewegen | Naarden - Naarden

Geachte mevrouw of meneer,

Om te beginnen ben ik erg blij te lezen dat het zo goed met u gaat.

Ten tweede wil ik graag terugkomen op het verwijt dat u mij maakt. Het is nooit mijn bedoeling geweest u angst aan te jagen en het spijt mij als u dat zo hebt ervaren. Het is echter wel belangrijk voor een arts om heel eerlijk te zijn over de risico’s die elke operatie nu eenmaal met zich meebrengt. Als u op vliegvakantie gaat, is het ook niet zo leuk dat de reis begint met alle waarschuwingen voor het geval het toestel neerstort. En de kans op neerstorten is ook heel klein. Toch is flight safety aan boord belangrijk, omdat het nu eenmaal in heel enkele gevallen voorkomt dat een toestel in de problemen komt. Dat klinkt ook behoorlijk eng. En toch doen alle luchtvaartmaatschappijen het.

In mijn vak spelen twee zaken. Ik moet eerlijk zijn van tevoren, omdat iedere operatie risico’s met zich meebrengt. Een mens is geen auto waarvan onderdelen zomaar even vervangen kunnen worden. De patiënt moet weten dat elke ingreep een kleine, maar reële kans op complicaties met zich meebrengt. Ik schreef daar eerder over in blog nr 13 op mijn website: rugcentrum.info. Daarin leg ik precies uit waar voor artsen de uitdaging in de communicatie ligt. Stel dat zich na afloop een complicatie voordoet, dan wil ik niet dat de patiënt denkt: ‘Als ik had geweten dat dit kon gebeuren, was ik er nooit aan begonnen.’ Nu is de operatie een gezamenlijke beslissing.

Ten tweede is het altijd goed als de chirurg, die de eerste operatie heeft uitgevoerd, ook de tweede ingreep doet. Hij of zij weet namelijk beter dan een tweede chirurg wat er de eerste keer mis was en hoe hij of zij de operatie heeft uitgevoerd. De eerste chirurg kan dus veel beter de vervolg operatie uitvoeren met deze kennis, waardoor de kans op complicaties lager is.

WE hebben allemaal maar één rug. Ik ben gerustgesteld dat u uw rug zo belangrijk vindt dat u er graag voor om rijdt. Een verstandige beslissing met een prima resultaat.

Met vriendelijke groet,

Dr. MLJF Schröder, Neurochirurg Bergman Clinics, Naarden

Geachte mevrouw/heer,

Graag kom ik met u in contact om uw ervaring verder te bespreken, ik kan dan ook gericht iets met uw feedback doen.

Met vriendelijke groet,

Sylvia Ham
Klachtenfunctionaris Bewegingszorg Naarden

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Bergman Clinics | Bewegen | Naarden? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.