Waardering van GGZ Delfland, locatie Sint Jorisweg, De Ridder - Delft op 2 augustus 2016

7.0
  • Psychosen

Ik ben in de lente/zomer van 2015 een aantal weken opgenomen geweest op Ridder 9 in verband met een psychose. Ik heb zowel zeer positieve als zeer negatieve ervaringen. De accommodatie is prettig en redelijk schoon. In de tuin was het goed toeven. De ligging is fijn, ik kon veel naar buiten en wandelde dan door een mooi park. Er was ondanks de zomerperiode genoeg te doen, van creatieve tot sportieve activiteiten. En ik mocht ondanks mijn relatief korte verblijf zelfs werken in de biologische tuinen. Dat vind ik echt heel bijzonder. Er was ook veel structuur en rust op de afdeling. Het eten was goed, er was alleen te weinig fruit. Wat me heeft gestoord is dat er geen goede uitleg werd gegeven bij het verstrekken van de medicatie. Niet iedereen slikt als een mak lammetje uit het niets ineens een hele berg pillen weg, daar lijkt geen respect voor. Wie bewust en kritisch is, wordt afgedaan als lastig en heel negatief bejegend, terwijl je op dat moment ontzettend kwetsbaar bent en juist met respect en begrip behandeld zou moeten worden. Ik werd ook pas na een aantal dagen in contact gebracht met een advocaat die mij vertelde wat mijn rechten waren. Ik was helaas niet goed in staat met haar te praten, dus er had familie van mij bij dat gesprek aanwezig moeten zijn. Ook hield men niet goed in de gaten wat er op de afdeling gebeurde. Zo werd ik wekenlang lastig gevallen door een andere patiënt. Niemand greep in en uiteindelijk moest ik er door stemverheffing zelf voor zorgen dat de betreffende patiënt afstand hield. Met enig machtsvertoon werd toen ingegrepen door een verpleegkundige. Totaal onnodig en ik werd bovendien berispt terwijl ik het volste recht had te doen wat ik deed, zeker omdat de verpleegkundigen al die tijd dus nalatig waren geweest. Ik vond dat heel erg en ik denk dat het niet bevorderlijk is geweest voor mijn herstel. Op de afdeling liepen genoeg verpleegkundigen rond, maar je zag ze nauwelijks. De verpleegkundigen leken net als de psychiaters in de kamertjes achter de (meestal gesloten) tussendeur te zitten. Als ik iets wilde vragen dan durfde ik dat eigenlijk niet omdat ik soms voelde dat men geen zin had om mij te helpen. Terwijl ik ze wel met elkaar zag kletsen of buiten roken. En ik werd ook wel eens autoritair behandeld, terwijl ik door de medicijnen ontzettend timide was. 's-Avonds zaten de verpleegkundigen vaak wel op de afdeling, maar dan met een laptop aan tafel, heel druk typend. Dan vroeg ik me ook altijd af wat ze aan het doen waren. Ook lieten veel verpleegkundigen het schoonhouden van de afdeling over aan de patiënten, wat hygiëne natuurlijk niet in de hand werkt. Ik begrijp best dat medewerkers op een crisisafdeling patiënten zien komen en gaan en dat daarom wellicht geen energie wordt gestoken in het leren kennen van de mens achter de patiënt, maar een patiënt in crisis heeft behalve medicatie toch echt meer nodig. Uitdrukkelijk wil ik ook melden dat bepaalde verpleegkundigen en psychiaters wél eens tijd voor mij vrij maakten en goed naar mij luisterden. En soms zat een verpleegkundige wel tussen de patiënten op de afdeling, om een spelletje te doen ofzo. Gemiddeld moet ik het contact helaas beoordelen op een 6. Tot slot wil ik nog melden dat ik meteen na de eerste toediening van medicatie klaagde over tintelingen. Ik had ook melding gemaakt van het feit dat ik in het verleden paresthesieën had gehad op een regulier medicijn tegen blaasontsteking. Toch is dat in het geheel niet in acht genomen. Na 1,5 week werd ik ziek. Daardoor stagneerde mijn herstel. In plaats van even te wachten tot ik beter was kreeg ik een extra medicijn toegediend. Daardoor werd ik wéér ziek. Toen ik de kliniek verliet slikte ik dus twee soorten medicatie, beide in relatief hoge doses. Ik ging me de weken daarna steeds slechter voelen en ik kreeg verschrikkelijke last van tintelingen/zenuwpijn. Dat werd ambulant niet echt serieus genomen. Pas toen ik alle medicijnen afgebouwd had, was ik weer klachtenvrij. Ik vind het onbegrijpelijk dat dit op de afdeling niet is opgemerkt/genoteerd in mijn dossier, terwijl ik (en mijn familie) mijn gevoeligheid voor medicatie duidelijk gemeld had en ik tijdens mijn opname twee keer ruim een week ziek geweest ben.

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor GGZ Delfland, locatie Sint Jorisweg, De Ridder? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.