Waardering van HSK Online | Interapy - Amsterdam op 11 april 2019

• Posttraumatische stressstoornissen

Ik heb deze zomer een behandeling bij Interapy gevolgd in verband met PTSS klachten na een verkrachting. Ik vond het erg prettig dat er geen lange wachttijd was, dat de aanmelding soepel verliep en dat alle stappen zeer duidelijk werden uitgelegd. Exposure sessies blijven heel naar, maar het is gemakkelijker om dit in je eigen vertrouwde omgeving te doen, op een tijdstip dat jij prettig vindt en vooral dat niemand kan zien hoe moeilijk je het hebt. Ik vond dit erg goed aan Interapy. Het nadeel is dat het een erg protocollaire behandeling is, waarin er maximaal 4 exposure sessies zijn en dat was te weinig voor mij. Voor exposure behandeling is het juist fijn om dat alleen te kunnen doen. Herstel van PTSS houdt echter veel meer in dan alleen de trauma behandeling. Om complexe emoties te kunnen behandelen, moet je toch echt een vertrouwensband met een psycholoog op bouwen. Dat ging voor mij niet schriftelijk. Ik ben zelf arts en ik kan me ook niet voorstellen dat ik via email dezelfde behandelrelatie met een patiënt zou kunnen opbouwen als face to face. Mijn psycholoog deed overigens wel erg zijn best hiervoor. Toch had ik na Interapy nog aanvullende face to face behandelingen met een psycholoog nodig. Alleen in een echte dialoog kun je irreële gedachten en verwachtingen goed uitdagen. Daarbij is het noodzakelijk dat de psycholoog je confronteert en het zeker niet altijd met je eens is. Dus ik denk dat Interapy een goed begin van een PTSS behandeling kan zijn. Voor het traumadeel is het een zeer geschikte laagdrempelige behandeling. Ik hoop dat Interapy in de toekomst minder protocollair wordt en dat er meer ruimte voor aanvullende behandeling komt wanneer dit noodzakelijk is. Ik raad Interapy zeker aan!

Bent u of werkt u voor HSK Online | Interapy? Laat uw reactie achter door het formulier in te vullen. Dan plaatst de redactie van ZorgkaartNederland uw reactie onder de waardering.