Waardering van Lievegoed GGZ Bilthoven - Bilthoven op 10 januari 2017

4.8
  • Depressie

Mijn vrouw heeft diverse maandenlange depressies gehad, na enkele jaren ook gepaard gaande met manie, wantrouwen en psychoses. In de periode 2004-2011 heeft zij deze depressies in deze kliniek gezeten. Pluspunten: prachtig gebouw en omgeving en erg vriendelijke mensen. Achteraf zie ik dit eerder als verraderlijk want het had grote aantrekkingskracht op mijn vrouw terwijl de feitelijke zorg nmm dus slecht was (overigens: ik heb geen enkele twijfel aan de goede intenties). Terugblikkend had de diagnose bipolariteit nmm minimaal twee jaar eerder afgetast en gesteld kunnen worden en dus ook stabilisatie middels lithium. Toen was immers al 5 jaar een cyclisch patroon in depressie zichtbaar en uitten zich daarbij nu ook symptomen die op manie wijzen (overmoed, nachtelijke activiteit, spilzucht, agressie). Men bleef maar focussen op het gezinsysteem, waar we minimaal 7 gesprekken aan hebben gewijd. En ik moest steeds de voorgeschiedenis weer beschrijven door de slechts verslaglegging. Ik ben ook degene die heeft gevraagd om heroverweging van de diagnose. Toen nadien lithium werd ingeregeld is door de verpleegkundige niet strak gestuurd op therapietrouwheid van mijn vrouw. Iets dat bij bipolariteit juist enorm belangrijk is, zo weet ik nu (vandaar mij lage score bij afspraken). Een beloofde oproep voor bloedcontrole vanuit de kliniek bleef eens uit totdat ik belde (bleek al 3 weken eerder nodig te zijn geweest). En de kliniek is er nooit in geslaagd om mijn vrouw diep te overtuigen van de noodzaak van therapietrouwheid zodat zij in hypomane periodes stopte met lithium en terugviel. Zo heeft het onnodig nog twee jaar extra geduurd.In die tijd sprak mijn vrouw steeds meer over suïcide, zag de kinderen erg weinig, raakte ik overbelast met volle baan, twee kleine kinderen en de veelheid aan extra acties die bij zo een situatie nodig zijn. En we zijn in die tijd ook ons hele vermogen kwijtgeraakt.Nadien is mijn vrouw in een psychose onder dwang meegenomen naar een andere psychiatrische instelling (Altrecht Zeist, psychiater: dhr Ram). Daar is mijn vrouw behandeld op een manier die zo effectief was dat binnen enkele maanden stabilisatie volgde welke nu al enkele jaren stad houdt. Daar ben ik dus uitermate tevreden over. Maar het toonde mij dus ook heel helder het schrille contrast met de Lievegoedkliniek in Bilthoven. Verder vond ik de bezoektijden zeer ongelukkig (do 14-15 uur). Als je er als partner maanden per jaar alleen voor staat qua inkomen en zorg voor kleine kinderen is dat gewoon heel erg lastig. Overigens is er na enkele jaren wel gezegd dat ik op andere tijden mocht komen.

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Lievegoed GGZ Bilthoven? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.