Waardering van GGNet Scelta Apeldoorn - Apeldoorn op 6 december 2017

3.3
  • Persoonlijkheidsstoornissen

Ik ben in 2016 negen maanden opgenomen geweest bij Scelta Apeldoorn programma 2. Ik heb de tijd bij Scelta niet als fijn ervaren. Ik heb er helaas ook weinig aan gehad. Dit kwam doordat ik verkeerd gediagnosticeerd ben. Ik blijk autisme te hebben, dit is bij Scelta nooit opgemerkt. Ik heb erg op mijn tenen gelopen bij Scelta. Ik vond het erg moeilijk om in zo'n grote groep te zijn. Dit kwam wellicht door mijn autisme. Maar daarnaast vond ik de sfeer niet fijn. De hele dag is iedereen therapeutisch met elkaar bezig, overal worden vragen bij gesteld en bijna niks wordt meer normaal gevonden. Het voelde alsof ik niks goed kon doen. De sociotherapeuten vond ik, op twee na, erg slecht. Ze zaten zo'n beetje de hele dag in hun kantoor. En de keren dat ze bij een therapie zaten, droegen ze niet veel bij. Wanneer er iets aan de hand was hoefde je ook niet bij de socio's aan te kloppen. Je moest alles altijd oplossen met je groep. Ik vind dat de cliënten teveel verantwoordelijkheid hebben. Dat vind ik raar. Je bent daar opgenomen, je bent 'ziek'. En dan moet je ineens anderen helpen en zorg dragen voor anderen. Natuurlijk is dat tot op zekere hoogte ook goed, maar bij Scelta werd daarin doorgeslagen. De socio's vond ik erg veroordelend en kil. Ze vertelden niks over zichzelf waardoor een gigantische kloof zat tussen cliënt en sociotherapeut. Terwijl gelijkwaardigheid lijkt mij de basis is van een goede behandeling.De behandelaren vond ik op een enkele na ook erg slecht. Ze zijn allemaal erg afstandelijk en stug en zijn niet in voor verandering. Ze geven niet toe wanneer hun een fout hebben gemaakt. Wat ik verder erg slecht vond is de nazorg. Je wordt niet geholpen met het zoeken naar nazorg waardoor velen geen nazorg hebben en helemaal terugvallen. Daarnaast vind ik het uiterst vreemd dat Scelta niet kijkt een paar maanden na de behandeling hoe het met de cliënten gaat. Er wordt nauwelijks geëvalueerd of de behandeling heeft geholpen en wat er anders zou kunnen. Verder vielen er erg vaak therapieën uit en kwamen behandelaren altijd standaard te laat op individuele gesprekken. Mijn ervaringen met Scelta zijn dus niet goed. Ik zou ook niemand een behandeling hier aanraden.

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor GGNet Scelta Apeldoorn? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.