Waardering van Bergman Clinics | Ogen | Amsterdam, AMC - Amsterdam op 21 augustus 2017

7.0

Bij mij werd in nov. 2016 een maculagat geconstateerd en als behandeling werd eind nov. in de Zonnestraal een operatie op zo kort mogelijke termijn geadviseerd (begin jan. 2017). Ik heb begin dec. bij een andere oogkliniek een second opinion ingewonnen en bij die gelegenheid werd een verkleining van het maculagat geconstateerd. Bij een volgende check in een ander oogziekenhuis werd 20 dec. de (verdere) dichting van het gat bevestigd. Mij werd toen aangeraden geen operatie begin jan. 2017 te ondergaan. Met dit advies was de oogarts/chirurg van de Zonnestraal het helemaal eens, toen ik mijn afspraak voor de operatie afzegde. Toch vind ik dat de behandeling in de Zonnestraal wat zorgvuldiger zou kunnen. Ik zou het ziekenhuis willen aanbevelen in het protocol van het ziekenhuis een check op een spontaan herstel van een maculagat op te nemen, bijv. op het moment dat de patiënt bij de optometrist (enige weken voor de operatie) verschijnt. Een spontaan herstel van een maculagat komt namelijk in tenminste 10 % van de gevallen voor. En een operatie vermijden als het niet nodig is, is pure winst, voor ziekenhuis, patiënt en samenleving (zorgkosten!). Nu is de behandeling te veel afhankelijk van de kritische patiënt.

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Bergman Clinics | Ogen | Amsterdam, AMC? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.