Waardering van Nederlands Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid - Amsterdam op 9 mei 2017

2.8
  • ME

Het probleem met dit bedrijf (en vele andere soortgelijke bedrijven) is dat zij 'normale' vermoeidheid en ME/CVS hetzelfde behandelen, terwijl dit een wereld van verschil is. Ja, als iemand vermoeid is na bv een zware operatie dan is langzaam aan conditie opbouwen heel normaal. En dan wordt er ook succes geboekt. Bij iemand met ME/CVS komt er zoveel meer bij kijken als alleen vermoeidheid. Maar dat zit dan volgens dit bedrijf 'tussen de oren'. Alleen deze opmerking laat zien dat dit bedrijf geen idee heeft wat ME/CVS inhoud. Tevens wordt er gewoon op de website gezegd dat deze behandeling geen negatieve effecten heeft voor ME/CVS-patiënten. Heel vreemd aangezien daar genoeg over te vinden is dat cognatieve therapie wel degelijk averechts kan werken bij mensen met ME/CVS. En dat blijkt ook wel in de praktijk. Maar dat zal dan wel weer 'tussen de oren' zitten.

Reactie van/namens GGZ Nederlands Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid - Amsterdam

geplaatst op 15 mei 2018

Geachte heer/ mevrouw,
Dank voor uw inzending. Vervelend om te horen dat u de behandeling niet als positief hebt ervaren. De therapie zoals deze wordt toegepast bij het NKCV is wel degelijk onderbouwd in diverse wetenschappelijke
onderzoeken. Zoals u kunt lezen via deze webiste: https://www.vgct.nl/themas/somatiek/cgt-is-nog-steeds-effectief-en-de-eerste-keus-bij-behandeling-van-cvs. Vaak ervaren mensen een vermindering van de vermoeidheid na deze therapie. Het kan echter voorkomen dat de therapie niet werkt, ondanks dat alle betrokkenen zich er vaak hard voor inzetten.

Wij waarderen uw feedback. Wij zetten ons ervoor in dat iedereen die bij het NKCV therapie volgt, zich goed geholpen voelt. Indien u deze punten persoonlijk
met ons zou willen bespreken, nodigen wij u uit om contact met ons op te nemen.

Vriendelijke groet,

Het NKCV

Bent u of werkt u voor Nederlands Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid? Laat uw reactie achter door het formulier in te vullen. Dan plaatst de redactie van ZorgkaartNederland uw reactie onder de waardering.