Waardering van Nederlands Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid - Amsterdam op 20 juli 2018

9.8
  • ME

Ik heb 7,5 jaar last gehad van me. Ik kon ineens niet meer lopen en had nergens energie meer voor. Na veel fysio en ziekenhuis bezoeken ging ik na een half jaar wel weer naar school, maar verder had ik nergens energie voor over. Deze behandeling was ik ongeveer 2 jaar geleden tegen gekomen op internet door middel van al deze andere reacties. Ik herkende me nooit in alles, omdat ik zelf wel bijna altijd gewoon naar school ging. Ik ging dus gewoon naar school en had zelfs een bijbaantje, want ik wilde niks missen van het ‘normale’ leven, maar alle tijd die ik daar omheen had moest ik echt gaan slapen, omdat ik niet meer kon. Ook altijd heel veel last van mijn armen en benen. Ik had van te voren niet veel vertrouwen in de behandeling, omdat ik er al zo lang last van had en nog nooit iets had geholpen. Ik dacht dat ik het maximale al uit me haalde en het niet beter zou kunnen dan het was. Ik had na zo lang wel een beetje mijn weg gevonden in hoe ik er mee om moest gaan en vond het dus heel eng om dat ineens anders te gaan doen.Toch wilde ik het heel graag proberen, want ik had niks te verliezen en ik las reacties dat het kon helpen!In het begin vond ik het echt heel erg zwaar! Ik begon met een vast slaap-waak ritme en sliep (maar) 9 uur per nacht. Daarnaast mocht ik overdag niet meer slapen. Dat vond ik het aller moeilijkste. Al helemaal omdat het hierdoor alleen maar erger werd allemaal. Maar ik had veel contact met de psychologe en ze zei dat het er bij hoorde en je lichaam de tijd nodig heeft om hieraan te wennen. Ik hield in mijn hoofd waar ik het voor deed en wat het misschien zou kunnen opleveren en dat was echt mijn hou vast! Ook was beweging erg belangrijk. Van niks doen word je ook alleen maar meer vermoeid. Je kon kiezen tussen het opbouwen van fietsen of van lopen. Alles wordt op jou aangepast en wat voor jou een goed tempo is. Het bleef enorm moeilijk, maar na ongeveer 2 maanden begon ik er een beetje aan te wennen en vanaf dat moment was het echt een stijgende lijn! Dat is ook het moment dat je je doelen gaat proberen te halen, zoals bij mij bijvoorbeeld weer sporten. Na 8 maanden had ik al mijn doelen bereikt! Bizar.Het is heel erg belangrijk om door te zetten en goed de opdrachten na te komen. Die 2 maanden leken namelijk echt eeuwen te duren.De psychologen helpen je enorm goed en je kunt altijd bij ze terecht met vragen!Ze luisteren super goed en geven dan helpende tips.Ik vond het erg fijn dat je eerst kennis maakt en dat het daarna via internet via (video)bellen verder kon gaan. Zo hoefde ik niet steeds te reizen en kon ik op mijn eigen tempo verder gaan. Kortom, als je echt doorzet, is het echt de moeite waard! Je leert heel erg veel en kan er dus alleen maar beter uitkomen.Ik kan zeggen dat ik na ongeveer 8 maanden bezig te zijn geweest met deze behandeling geen last meer heb van cvs en dat had ik nooit durven denken na 7 jaar.

Bent u of werkt u voor Nederlands Kenniscentrum Chronische Vermoeidheid? Laat uw reactie achter door het formulier in te vullen. Dan plaatst de redactie van ZorgkaartNederland uw reactie onder de waardering.