Waardering van Psychotherapiepraktijk Vugts - Arnhem op 26 augustus 2018

4.5

Deze man luistert goed (in de zin van aandachtig). Rapporteert uitgebreid en duidelijk. Wel vult hij naar mijn idee in. Bovendien heb ik mij behandeld gevoeld als een wandelende diagnose. Ik persoonlijk zou deze man niet aanraden. Mijn ervaringen met hem waren vooral verwarrend. Hij stelt alleen maar vragen en ketst vragen van de andere kant consequent af. Ik heb op vragen over de basis van de therapie (wat doen we, waarom, hoe vaak, enz...) geen antwoord gekregen. De huisarts was beter op de hoogte dan ik en in de brieven aan de huisarts heb ik moeten lezen o.a. wat voor soort therapie we deden en wat de frequentie zou zijn. Oh, en dat de patient (ik dus) het hiermee eens was. Ik wist van niets. Dit lijkt me makkelijk te voorkomen door een contract op te stellen met doelen en enzo. Een aanrader dus om de correspondentie met de huisarts op te vragen en mocht je langer in behandeling zijn geweest bij deze man, vergeet dan vooral niet de CQI-vragenlijst te vragen. In deze lijst beoordeel je de behandeling. Deze lijst is (zoals je op zijn website kan lezen) vast onderdeel van de behandeling, maar mijn ervaring is dat je er om moet vragen.

Reactie van/namens Psychologiepraktijk en psychotherapiepraktijk Psychotherapiepraktijk Vugts - Arnhem

Een inhoudelijke reactie is met oog op de privacy van de cliënt niet echt mogelijk. De feedback maakt wel pijnlijk duidelijk hoe moeilijk het voor een cliënt is om een weg te zoeken in het woud van GGZ-instellingen, praktijken en therapeuten van allerlei pluimage. Daar komt nog bij dat een goede match en wisselwerking tussen de cliënt (met zijn of haar hulpvraag, lijdensdruk, motivatie, de verandermogelijkheden, bereidheid om pijnlijke zaken te ervaren, ook binnen
de therapeutische relatie, etc) en de therapeut (met diens manier van werken, persoonlijkheid, methodische invalshoek, ervaring, deskundigheid, etc) niet vanzelfsprekend is. Op mijn manier probeer ik zo consistent en open mogelijk te zijn over mijn positie en rol: mijn therapeutische houding, mijn visie op emotionele problemen, mijn visie in hoeverre psychotherapie daar wel of niet aan kan bijdragen, en welke betekenis dat heeft voor de samenwerking binnen de therapeutisch relatie. In de hoop hiermee een
bijdrage te kunnen leveren aan een goed therapeutisch proces, waarbij de cliënt uiteindelijk in staat is enerzijds vaak pijnlijke aspecten in zijn of haar binnenwereld onder ogen te zien en anderzijds meer autonome en dappere stappen te kunnen maken richting beter persoonlijk functioneren, minder last van psychische klachten, meer kwaliteit van leven. Vaak lukt dat, soms niet. En dat is frustrerend. Voor de cliënt die mogelijk opnieuw op zoek moet gaan naar passende hulp. Maar ook voor mij als therapeut,
al is iedere feedback ook een bijdrage aan mijn eigen leerproces.

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Psychotherapiepraktijk Vugts? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.