Waardering van Psychotherapiepraktijk Vugts - Arnhem op 19 oktober 2019

4.0
  • Angststoornissen

Het papierwerk voor de intake vond ik rommelig en niet professioneel. Tijdens de intake voelde ik me redelijk op mijn gemak. Hij luisterde en probeerde me te begrijpen. Onder andere heb ik gevraagd naar de mogelijkheid van schematherapie, dat was mogelijk begreep ik toen. Besloten om op de wachtlijst te komen. Begonnen met een hak op de tak gesprek waarin ik het voortouw nam. Weinig structuur en duidelijkheid over de behandeling. Geen idee waar ik naar toe zou werken dus wat de doelen zijn! Een wekelijkse samenvatting geven van mijn leven waarbij ik alleen vragen krijg zoals 'waarom zus of zo?' gaat voor mij in ieder geval niet werken.

Reactie van/namens Psychologiepraktijk en psychotherapiepraktijk Psychotherapiepraktijk Vugts - Arnhem

Als ik de reactie van cliënt goed begrijp verwijst de feedback naar een belangrijke, maar broze en kwetsbare fase van een beginnend therapeutisch proces. Een fase waarin zowel cliënt als therapeut samen onderzoeken of er voldoende randvoorwaarden zijn om tot een duurzame samenwerking te komen. En daarmee is het ook het goed recht van een cliënt om een keuze te maken om niet verder te investeren. Naast individuele factoren als motivatie, lijdensdruk, bereidheid om lastige en pijnlijke zaken te exploreren, en reflecterend vermogen van een cliënt speelt de persoon van de therapeut uiteraard ook een belangrijke rol. Maar bovenal veronderstelt een samenwerking voldoende overeenstemming over de globale doelen (klachtenreductie, meer kwaliteit van leven, meer zelfkennis en –reflectie, enzovoort), de daarvan afgeleide concrete doelen, de manier van samenwerken, wederzijdse verwachtingen, een realistisch beeld over de mogelijkheden en beperkingen van een psychotherapeutische behandeling, en de mate waarin een cliënt actief is en verantwoordelijk kan en wil nemen voor zijn of haar eigen leer- en veranderingsproces . Tijdens de intake en vervolggesprekken probeer ik in mijn gedrag impliciet en expliciet te communiceren wat een cliënt hierin wel of niet van mij en de therapie mag verwachten. In de hoop dat een cliënt voldoende de afweging kan maken of dit past bij zijn of haar hulpvraag en behoeften. En daarmee ook een bewuste keuze kan maken om wel of niet een langerdurend therapieproces aan te aan. En als dat betekent dat een cliënt een bewuste keuze maakt om te stoppen (en niet alleen vanuit vermijding) is dat vaak ook een belangrijke stap in het veranderingsproces. Dat is per slot van rekening waar psychotherapie (in welke vorm en via welke methodiek dan ook) over gaat.

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Psychotherapiepraktijk Vugts? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.