Waardering van Palet, locatie Sint Jozef - Leeuwarden op 2 oktober 2018

4.3

Ik ben nu al vele jaren vrijwilligster bij één van de bewoonsters van deze locatie. Zij woont sinds kort in een appartement op deze locatie. Nu ongeveer 8 maanden. En ik ben ontzettend verbaasd over de manier waarop zaken hier gaan. Wellicht is dit omdat ik niet eerder geregeld in een verzorgingstehuis kwam. Maar ik wil toch mijn ervaring delen, opdat anderen deze kunnen meenemen in hun keuze voor een locatie.Het grootste probleem vind ik dat de dagelijkse gang van zaken met mevrouw nooit rustig is doorgenomen. Het ging snel, waardoor mevrouw het nauwelijks kan volgen. Hier moet naar mijn inziens veel meer tijd voor genomen worden. Liefst nog voordat zij verhuisd is.Direct na de verhuizing viel mij als eerste op, toen ik mevrouw bezocht in haar nieuwe appartement, dat het een voortdurend komen en gaan is van medewerkers. Iedereen heeft namelijk een sleutel van de voordeur. Ik begrijp dat dit gemakkelijk is. Maar de ervaring vanuit mevrouw is dat zij twijfelt of de voordeur überhaupt op slot is, zij voelt zich daarom niet veilig. Ik leg uit hoe dit werkt, maar het dringt niet helemaal door en het kerngevoel blijft. Daarnaast is het, als je een vertrouwelijk gesprek voert, ontzettend vervelend om continue gestoord te worden. Weliswaar wordt er door de meeste medewerkers geklopt maar, op antwoord wordt niet gewacht. Dat zou ook lang kunnen duren want mevrouw is slechthorend en hoort dit vaak niet. De bel hoort zij overigens wel! Verder heeft mevrouw voor haar gevoel nauwelijks een vrije keuze of zij op haar kamer haar warme eten mag opeten of in de eetzaal. Zij wordt licht gedwongen om naar de eetzaal te gaan en zij is hier erg gevoelig voor. Zij wil niet, maar durft bijna geen nee te zeggen. Zeker niet als het personeel voet bij stuk houdt. Nu zitten hier twee kanten aan, continue alleen op de kamer zitten is namelijk ook niet goed. Een beetje stimulatie is dus niet verkeerd. Maar het kerngevoel is hier, ik mag geen eigen keuze maken. Ik moet beneden eten.Verder zit er een intercom in het appartement. Hiermee worden aankondigingen gedaan voor activiteiten in het tehuis. Echter punt 1, mensen zijn geen intercom gewend in hun woning en vooral ouderen hechten aan wat er vertrouwd is. Daarnaast kan mevrouw door haar slechthorendheid de aankondigingen niet begrijpen. Ze hoort wel dat iemand iets zegt, maar niet wat. En dat zullen waarschijnlijk meer ouderen hebben. Totaal zinloos! Het ergste vind ik nog dat mevrouw (zij weet niet hoe een intercom werkt) denkt dat zij door deze intercom ook afgeluisterd kan worden en durft in haar eigen appartement niet vrijuit meer te praten! Dit vind ik echt verschrikkelijk en hartverscheurend.Als vrijwilliger ben ik natuurlijk geen familie, maar ik ben inmiddels wel iemand geworden die mevrouw door de jaren heen erg goed heeft leren kennen. Daarom heb ik geprobeerd om met de persoonlijk begeleider van mevrouw een afspraak te maken. Dit is mij na maanden nog steeds niet gelukt. Waarom? Omdat deze medewerker geen persoonlijk nummer heeft waarop ze bereikt kan worden (hier heb ik expliciet naar gevraagd) en niet reageert op de verzoeken die ik via collega's achterlaat om mij te contacten. Ook dit vind ik zeer, zeer kwalijk.Het personeel is over het algemeen heel vriendelijk voor mevrouw in de tijd die ze voor hen hebben en de fysieke zorg is voor zover ik kan beoordelen ook in orde. Als kanttekening moet ik wel zeggen dat er meer moeite gedaan moet worden om duidelijk met mevrouw te communiceren. Het gebeurd regelmatig dat zaken snel gezegd worden (of juist heel luid) en dat mevrouw niet meekrijgt wat er gezegd is. Terwijl juist met rustig en duidelijk spreken dit heel prima bereikt kan worden.Een laatste punt (er valt ontzettend veel te zeggen namelijk). Er is sinds dit jaar een nieuw systeem geïnstalleerd waarbij mensen vanaf de straat niet meer zomaar naar de voordeur van een appartement kunnen lopen en aanbellen. Bij dit nieuwe systeem moet je als bezoeker een sleutel hebben om toegang te krijgen tot de lift of de trap. Deze sleutel moet door de bewoner worden gekocht, elke sleutel kost 20 euro. Als de bezoeker geen sleutel heeft, moet deze vragen aan de receptioniste of de deur voor hem of haar geopend kan worden. Uiteraard moet de receptioniste dan wel aanwezig zijn. Bezoekers zijn daarom ineens gebonden aan de openingstijden van de receptie of moeten door de bewoners voorzien zijn van een 20 euro sleutel. U kunt zich voorstellen dat dit het bezoeken van bewoners nog moeilijker maakt. Los van het feit dat deze sleutel niet voor alle bewoners gemakkelijk te gebruiken is (deze is hetzelfde als die van hun voordeur) en ze in dat geval effectief opsluit in hun appartement, danwel afdeling. De mogelijkheid om een dergelijke sleutel tegen een borgsom af te nemen, is er niet (ook hier heb ik specifiek naar gevraagd). Ook leek men niet te hebben nagedacht over de gevolgen van deze keuze, aangezien er uitgebreid besproken moest worden wat er naar mij gecommuniceerd zou worden naar aanleiding van mijn vraag.Kortom. Vriendelijk personeel met hoge werkdruk die resulteert in slechte communicatie met patiënt. Fysieke zorg in orde. Mentale zorg ver onder de maat en zelfs wordt professionele mentale zorg nodig gemaakt (waar dit er eerder niet was) door de manier waarop er in deze instelling gewerkt wordt. Persoonlijk weet ik wel dat ik nooit in een instelling als deze terecht zou willen komen. De enige redding in deze situatie zou zijn, een liefdevolle familie die bereid is om in te springen waar het personeel geen tijd heeft en waar het beleid faalt. Helaas hebben de meeste eenzame ouderen dit niet.Door deze verhuizing ben ik als vrijwilliger in een positie gebracht waarbij ik meer zorg en een type zorg zou moeten geven dan ik toe in staat ben. Om ervoor te zorgen dat mevrouw een fijn leven leidt. Ik ben in en in teleurgesteld.

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Palet, locatie Sint Jozef? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.