Waardering van Raphaëlstichting, Rudolf Steiner Zorg, Tobiashuis en Raphaëlhuis - Den Haag op 7 juni 2011

7.2

Mijn moeder is hier nu 5 maanden. Dit monument uit 1927 heeft een huiselijke sfeer. De mooie, kleine ramen maken het knus maar ook donker. Advies: Led verlichting. De slaapzalen worden nu verbouwd tot plekken voor 2. De gemiddelde leeftijd van het personeel is rond de 25. Ze zijn meestal behulpzaam naar bewoner en familie, soms weinig medisch geschoold. Gebeld word ik te weinig. Naar de wensen van bewoners/familie wordt goed geluisterd. Maar ... regelmatig zijn er te weinig helpende handen. Dan moeten mensen wachten om naar het toilet te kunnen. Mijn moeder wordt lichamelijk goed verzorgd: er worden zoveel mogelijk natuurlijke cremes en druppels gebruikt, maar ook zo nodig anti biotica. Ze ruikt fris, mooi kapsel, schone kleding, pedicure, manicure. Ze eet lekker en vegetarisch. Met goed weer zit ze op het balkon. Er wordt een artiest van haar gemaakt. Ze schildert, weeft, gaat naar theateruitvoeringen. In de grote zaal. Maar waar niet opgelet wordt: (1) de bloedsomloop. De mensen zitten de hele dag. Laat elk uur een passerend personeelslid wat been- en arm oefeningen voor doen. (2) Geef ieder een huishoudelijke taak. Ze missen dat enorm. Er wordt veel aangeboden maar velen van hen leven op het moment, en zijn vergeten wat kort tevoren gebeurd is. Ik vind veel mensen zo verdrietig. Ze zijn veel kwijt. Hun huis, onafhankelijkheid, mobiliteit, privacy. Maar dat is niet plaatsgebonden. Enne ... ook hier wordt gestolen als de raven. Tsja, het is geen gevangenis. Toch?!

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Raphaëlstichting, Rudolf Steiner Zorg, Tobiashuis en Raphaëlhuis? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.