Waardering van Saffier, Behandel- en revalidatiecentrum Mechropa - Den Haag op 12 juni 2012

2.5

Ik verbleef enkele weken in Mechropa en ben er in januari 2012 tegen advies weggegaan. Maar nu over de maaltijden: ’s morgens ontbijten in de eetzaal boven de 1e etage, was een aanfluiting. Brood op de tafel in een plastic zak. Zakken die ook als vuilniszakken voor kleine vuilnisemmers worden gebruikt. Dat was om het vers te houden. Doe het in een mandje en maak het gezellig. Vul de mandjes aan als het nodig is. Er waren dames en heren met veelal een halfzijdige verlamming. Dus moeite met een boterham klaarmaken. Dus werd er door de dames wat tussen de boterham gefrommeld en afgehapt. Het personeel zat in een hoek van de zaal gezellig te kletsen of was niet aanwezig. Help die mensen een boterham klaar te maken. Er was genoeg eten maar maak er wat van. De middag maaltijd was voor mij persoonlijk heel erg. Omdat ik een kraag droeg zou het risico dat ik me zou verslikken groot zijn. Daarom moest ik boven eten, maar mijn bord kwam beneden in het restaurant met de kar mee. Het was een bord met een gele deksel. Dit bord bracht lange tijd door op de kar beneden. Dus als het boven kwam was het koud en niet meer te eten. De vraag of het even in de magnetron kon, daaraan kon niet worden voldaan. Want dat was niet hygienisch. Dat mocht niet. Wel was het vermakelijk dat de keukenhulp het koude bord voor mij neerzette met aan zijn handen twee ovenhandschoenen. De bal gehakt werd door mijn mede patiënten veel later in stukjes gesneden als die al was afgekoeld of al koud. Als het werd gedaan, dat was ook niet altijd het geval. Zo niet dan verdween het bord met de bal of het vlees gewoon weer in de kar. Toetjes waren er altijd in hun plastic omhulsel. Fruit wordt er niet gedeeld. Dit als gevolg van de bezuiniging. Mij werd verteld dat een maaltijd € 3,00 mag kosten. Mijn advies is leidt de mensen goed op die moeten zorgen voor een goed verloop van de maaltijden en stop de catering. Dat spul is veelal niet te eten. En zeker niet voor mensen die als hoogtepunt van de dag de maaltijd is. Zelf ben ik 9 kilo kwijtgeraakt. Dat was voor mij een mooie bijkomstigheid, in verband met mijn overgewicht, niet zo gek. Er waren enkele patiënten die als extra, vruchten yoghurt moesten hebben. Dat stond op de lijst, maar moest er zelf om vragen. Wat ze veelal niet deden.

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Saffier, Behandel- en revalidatiecentrum Mechropa? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.