Waardering van Marente, locatie Huis op de Waard - Leiden op 12 maart 2019

3.2

Sinds het Huis op de Waard is gefuseerd met Marente is het bergafwaarts gegaan met alles. Enkele voorbeelden: Slechte communicatie verzorgende onderling, enorm personeelstekort. Mijn vader heeft slechts een hand beschikbaar, enorme tremoren hand, toch gewoon schaal dunne pap neerzetten voor ontbijt, zonder enige hulp. Resultaat: alles  ligt op slabber. Regelmatig kwam ik in de middag en zaten de koffiesporen van de ochtend nog op zijn gezicht, met vieze nagels en handen. Ook deze waardigheid kan niet geboden worden. Bij b.v. vraag dat mijn vader ondanks een katheter, aandrang heeft, wordt geantwoord: loopt de katheter?,  nou als ik dat wist, had ik je niet nodig! Nagels worden niet geknipt, gebit niet vastgeplakt, regelmatig niet geschoren en haren niet gekamd. Afspraken over bellen bij vallen worden regelmatig niet opgevolgd. Ze gaan over op een andere wasserij, wat inhoudt dat er 5 dagen geen schone lakens meer zijn voor de bewoners. Sommige personeelsleden zijn drukker met hun mobieltje dan mensen verzorgen. Als je in de ochtend komt en je vader ziet, weet je wie hem geholpen heeft. Kamers zijn vies. Laatste dag dat hij leefde, heb ik mijn vader zelf gewassen samen met leerling verpleegkundige, vergeet zij na wassen, zuurstof aan te sluiten en gel in mond te doen. Mijn vader moest nog een “vlindertje” hebben, daar wordt dan maar gelijk een klinische les van gemaakt, boven een stervend iemand, hoe je dat vlindertje moet plaatsen en waarom. Walgelijk! Ben jaren bezig geweest een goede verzorging voor mijn vader te realiseren. Gelukkig is het voor hem niet meer nodig. Hij is overleden. Heb medelijden met de bewoners, die er nog moeten blijven wonen. Het is een grote chaos. Goed personeel gaat weg, uitzendkrachten komen er voor terug, die in de ochtend niet eerst het rapport lezen en doodleuk zeggen: zo mijnheer Binnendijk, ff wassen en dan lekker uit bed. Hij was doodziek. Ik heb aan de zorgmanager aangegeven, dat het beter is geen mensen meer in te huizen, zolang er een  personeelstekort is. Ik heb het idee dat Marente alleen geld belangrijk vind en niet hoe de bewoners verzorgd worden. Met het plaatsen van deze review sluit ik een periode af vol met frustratie.

Reactie van/namens Verpleeghuis en verzorgingshuis Marente, locatie Huis op de Waard - Leiden

Wij betreuren het dat u deze ervaring heeft. Als geen ander weten wij hoe zwaar het kan zijn om een naaste te hebben die zorgafhankelijk is. Een deel van uw klachten herkennen wij maar een ander deel niet. Daarom is het goed dat wij reeds de afspraak hebben gemaakt om drie weken na het overlijden van uw vader contact met elkaar te hebben voor het maken van een afspraak. Wij hopen in een goed gesprek met u de pijnpunten met betrekking tot de verzorging van uw vader te bespreken en te leren van uw opmerkingen. Mocht u eerder behoefte hebben aan een afspraak kunt u altijd contact met ons opnemen.

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Marente, locatie Huis op de Waard? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.