Woonzorggroep Samen, locatie De Bron

Kogerlaan 36 A 1741 DA Schagen

Waardering van Woonzorggroep Samen, locatie De Bron - Schagen op 3 oktober 2017 Interview

Aandoeningen bij de vrouw - overig

Er is heel weinig aandacht voor ons dementerende familielid. De basale zorg wordt slecht geleverd: niet consequent of consistent. Het kost echt ontzettend veel tijd en dan spreken wij over maanden, eer dat gemaakt afspraken ook goed uitgevoerd worden, en dan nog. Wij hebben de idee dat ze ons familielid niet echt kennen, dat ons familielid niet met aandacht wordt gezien. Verzorgenden of helpenden lopen binnen voor het hoogstnoodzakelijke en zijn dan veelal weer snel weg. Alles gaat zo vlug en dat geeft zoveel onrust. Als ons familielid dan op dat moment iets wil vragen of zeggen, is de verzorgende of helpende alweer vertrokken. Ook hebben wij de idee dat sommige medewerkers absoluut niet gekwalificeerd zijn in het werk wat ze doen. We merken dat ze moeilijk kunnen inspelen op de dementerende mens en dan gaat het niet om een dementerend mens standaard volgens het boekje. Dementie kent vele vormen en vraagt naar ons idee dan ook verschillende houdingen en aandacht. Alles wordt nagenoeg standaard aangepakt en dat is ontzettend slecht. Bij de familiegesprekken is het zorgplan het enige wat aan bod komt. Wij kunnen ons verhaal zeker wel doen en er worden altijd weer nieuwe afspraken gemaakt maar we merken dan ook weer dat deze afspraken niet of nauwelijks uitgevoerd worden en als ze uitgevoerd worden dan doet niet iedere verzorgende of helpende het. Er lijkt hierin geen uniformiteit, of bevindingen niet worden genoteerd of niet gelezen of besproken in het team of niet overgedragen. Wij hebben het vertrouwen nog steeds niet. Naar ons idee gaat de zorg grotendeels direct uit naar de mensen die zwaar dementerend zijn en is er echt geen aandacht voor de mensen die nog wat 'beter' zijn. Ook hebben we de idee dat de verzorgenden niet echt naar ons als familieleden luisteren; wij kennen ons familielid immers het beste en weten vaak wel wat werkt of wat een betere aanpak is. Het lijkt een eeuwige strijd te blijven om soms de meest basale zaken qua aandacht en verzorging uitgevoerd te krijgen. Zelfregie en zelfbeschikking voor ons inwonend familielid is een groot en goed recht maar gezien de broodnodige persoonlijke en lichamelijke verzorging moet er vaak toch echt doorgepakt worden en zal er toch een modus gevonden moeten worden om die zorg te verlenen en daar kunnen veel verzorgenden of helpenden niet goed mee omgaan.

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Woonzorggroep Samen, locatie De Bron? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.