Waardering van Ziekenhuis Amstelland - Amstelveen op 29 juni 2018

4.7

Pluspunten: mooi ziekenhuis op een handige plek, goed bereikbaar en ik werd door de artsen op een sympathieke manier bejegend. Logistiek is het een bijzonder onhandig ziekenhuis, qua fysieke infrastructuur, digitale infra en samenwerking tussen de verschillende afdelingen. Als patient loop je met al je papieren (van elke afdeling weer iets anders) van de ene route naar de andere, weinig lijkt op een logische manier bij elkaar gepositioneerd. Je wordt gevraagd je (papieren!) inschrijfkaart altijd bij je te hebben, maar er wordt verder niet naar gevraagd nadat je je hebt ingeschreven. Inschrijven kan maar op 1 punt. Ook heeft elke afdeling een eigen receptie met bijbehorende wachttijden; dit is niet op elkaar afgestemd. Aan de receptie ben ik telkens beleefd bejegend, maar zeker niet vriendelijk. Medewerkers leken regelmatig te druk voor me. Veel van de informatie die ik kreeg, was onvolledig. Bij interne geneeskunde is het zo dat je je moet melden bij de specifieke assistent van de specifieke arts, wat betekent dat je staand moet wachten aan de deur van het kantoor van de assistent, terwijl een andere patient binnen zit en je alles kunt horen. Zitten in het wachtgedeelte is geen optie, omdat je dan in een soort wedstrijdje met andere patienten terecht komt wanneer de patient in kwestie klaar is. De arts in kwestie kwam me op een gegeven moment in de gang tegen en gaf aan dat ik gelijk door mocht, maar vervolgens moest ik alsnog aangemeld bij de assistent, omdat ze anders eenvoudigweg niet in mijn (digitale) dossier kon. Bij de rontgen/radiologie-afdeling ga je niet automatisch door van je echo naar je foto of je mri. Het ligt weliswaar allemaal bij elkaar, maar er zijn verschillende wachtruimten en daar word je door de receptie niet op gewezen. Ze gaan ervan uit dat je wordt doorgeleid door de arts waar je net bent geweest. Als dat niet gebeurt, is er in die ruimte niemand waar je een vraag aan kunt stellen, daarvoor moet je weer ‘naar buiten’, naar de receptie. Al met al wekt het geen vertrouwen dat je als patient goed in beeld bent, je lijkt er vooral zelf verantwoordelijk voor dat het goed loopt. Ik zou voor chirurgische ingrepen dan ook nooit naar dit ziekenhuis gaan, dat lijkt me een veel te groot risico.

Reactie van/namens Ziekenhuis Ziekenhuis Amstelland - Amstelveen

geplaatst op 29 juni 2018

Wij betreuren het zeer dat u zulke negatieve ervaringen heeft opgedaan in ons ziekenhuis. In Ziekenhuis Amstelland doen we ons best optimale zorg te verlenen en de kwaliteit van de zorg voortdurend te verbeteren. Als u wilt, kunt u contact opnemen met de onafhankelijke klachtenbemiddelaar om uw ervaring te bespreken via 020-755 6339 of klachtenbemiddelaar@zha.nl

Bent u of werkt u voor Ziekenhuis Amstelland? Laat uw reactie achter door het formulier in te vullen. Dan plaatst de redactie van ZorgkaartNederland uw reactie onder de waardering.