Waardering van Zuyderland Medisch Centrum Heerlen - Heerlen op 22 februari 2017

3.5
  • Beroerte
  • Ouderengeneeskunde en sociale geriatrie

De beoordeling is voor de verpleegafdeling AOA. Een familielid is hier in september 2016 opgenomen vanuit een buitenlands ziekenhuis. Opgenomen wegens in het buitenland uitbehandeld subduraal hematoom. Personeel heeft zich de eerste dag niet bekommend om familielid. Lag 's avonds nog in totaal verzadigde inco met groot absorbtievermogen. Ik heb zelf geholpen met verzorging deze eerste avond. Helaas was er veel begeleiding en wat overname nodig, wegens cognitieve schade. Toen ik echter een dag later belde hoe het ging met de verzorging, zeiden ze dat ze helemaal zelfstandig zich verzorgd had. Echter diezelfde avond heb ik naast haar gestaan tijdens het tanden poetsen: tandpasta over het hele gezicht met haar vinger, niets in haar mond en de tandenborstel lag onaangeroerd voor haar. Ook waste ze maar enkele onderdelen en niet perse de meest noodzakelijke onderdelen, dus het oordeel van de verpleging leek m.i. foutief. Wellicht heeft het meegespeeld dat er beschermende kleding moest worden aangetrokken bij binnenkomst in haar kamer wegens MRSA-protocol bij afkomst uit een buitenlands ziekenhuis. Dit wordt door veel vpk's nogal als struikelblok gezien en wordt vaak het liefste vermeden. Vanuit het geleden subduraal hematoom wist mijn familielid helemaal de weg niet meer en nam soms de verkeerde deur (die met het raam erin) en liep dan de sluis in per ongeluk. Ze werd dan boos/geagiteerd terugverwezen, waardoor ze erg bang werd om iets fout te doen, zonder dat ze er iets aan kon doen. Dit is meermaals voorgekomen. Als laatste vind ik het toch wel heel erg dat een patiente als 3 dgn op een kamer ligt zonder dat er papieren handdoekjes zijn of toiletpapier. We hadden dit zelf helaas nog niet eerder geconstateerd, maar toen we gingen vragen hierom werden we geirriteerd aangekeken door de verpleging en kregen we met moeite 1 rol toiletpapier mee. Toen ik dit voorval later met een collega besprak, die op deze afdeling stage had gelopen, wist deze te zeggen dat de verpleging op de AOA niet aan wassen doet, want "ze zijn toch binnen een dag of twee weg".

Reactie van/namens Zuyderland Medisch Centrum

Geachte heer, mevrouw,
Bedankt dat u de tijd en moeite heeft genomen om uw ervaringen binnen de verpleegafdeling AOA Zuyderland op Zorgkaart te zetten. Vervelend om te lezen dat u nare ervaringen heeft betreffende de zorgverlening in ons ziekenhuis en dat deze niet aan uw verwachtingen heeft voldaan. Mocht u behoefte hebben om hierover in gesprek te gaan met een van onze klachtenfunctionarissen, kunt u contact opnemen met afdeling Patiëntenservice telefoonnummer: 045-5766300 (Heerlen) of 088-4597603 (Sittard/Geleen).

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Zuyderland Medisch Centrum Heerlen? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.