Waardering over Koning, H.M., Pijncentrum Pijnkliniek De Bilt - De Bilt op 14 september 2018

2.3

Ik heb meerdere ziektebeelden waaronder een zenuwziekte en een zeldzame aandoening aan handen en voeten. Ik ben doorverwezen door mijn handchirurg, nadat ik na meerdere operaties erg veel pijn houd aan mijn duim.  Door mijn ziektebeeld is het niet verstandig om nogmaals een operatie uit te voeren. De chirurg heeft mij doorverwezen om te kijken of wellicht een zenuwblokkade of andere behandeling soelaas zou bieden bij het bestrijden van de pijn in mijn duim. Mijn chirurg heeft vooraf overleg over mij gehad en ik heb bij het maken van de afspraak ook aangegeven dat er overleg over mij geweest is.De dokter kwam mij ophalen en mijn man moest mij even helpen opstaan uit de stoel, daar ik vandaag erg veel pijn van mijn zenuwziekte had. We mochten plaatsnemen in zijn spreekkamer. Voordat ik überhaupt iets kon vertellen zei de arts nou eens even kijken wat ik kan doen voor u en uw man, want hij moet u steeds helpen. Ik vroeg de arts of hij wist waarvoor ik kwam en verwees naar het gesprek met mijn chirurg aangaande de pijnklachten in mijn duim.  De reactie was oh ik spreek hem wel vaker. Ik gaf de arts de verwijsbrief, medicatielijst en een op hun verzoek gedeeltelijk ingevulde vragenlijst. Ik proefde direct dat de arts echt geen enkel idee had waar ik voor kwam, wat ik mankeerde en wat de wens was (geen pijn meer in mijn duim). De vraag van de chirurg was dus ook totaal onbekend ondanks een eerder gesprek en de verwijsbrief. Ik heb aangegeven waar ik voor kwam en heb verteld welke ziektebeelden ik heb. Puur alles met genoeg informatie om een goede behandeling voor mijn pijnklachten in de duim te kunnen opstellen. Hij vroeg mij waar de pijn zat. Ik heb amper kunnen laten zien waar deze zat. Op de vraag hoe ik met de pijn omga heb ik verteld dat ik hem gewoon gebruik, ook voldoende laat rusten en bij erge pijn mijn man mij regelmatig extra druk op de duim geeft om daarna even verlichting te voelen. De dokter vroeg mij of ik geopereerd was aan die hand/ duim. Toen ik wilde uitleggen wat er gedaan was in mijn duim, werd ik bruut onderbroken. Er wordt gevraagd of en welke operaties er zijn geweest en dan de informatie die belangrijk kan zijn wil hij niet horen. Ook het feit dat ik niet goed reageer op injecties en dat deze hooguit een paar dagen effect hebben werd niet echt gereageerd. Als tweede begon de arts over mijn medicatielijst, want hij zou alle medicatie voor al mijn ziektebeelden even doorlopen en een nieuw medicatieplan opstellen. Ik heb direct aangegeven dat ik alleen kom voor mijn duim. Ik ben 4 jaar bezig om mijn leven nog enigszins dragelijk te maken en ik kom hier voor mijn duim. De dokter bleef doordrammen en bleef hangen in zijn wens om mijn medicatie in het advies mee te kunnen nemen. Vervolgens ging hij mijn medicatie doorlopen. Hij gaf aan dat ik een hoge bloeddruk had daar ik daar medicatie voor kreeg. Ik heb uitgelegd dat ik een lage bloeddruk heb, maar deze slik om migraine aanvallen te voorkomen. Vervolgens gaf hij aan mij van de migraine af te kunnen helpen en hij zou wel even een nek foto maken. Ik heb aangegeven dat ik dat niet wil, daar ik bij een van de meest vooraanstaande neurologen loop en hij mij allang van de migraine afgeholpen zou hebben als dat mogelijk is. Tevens is dit ook een bijverschijnsel van mijn zenuwziekte. Weer gezegd dat ik voor mijn duim kwam. Tussendoor aangeven dat ik het niet fijn vond dat hij steeds over andere dingen begon en ik al genoeg beschadigd was en ik open sta voor behandeling aan mijn duim, want daar kwam ik voor. Daarna noemde hij B12 op, met de vraag was ben je minder moe. Dit was voor mij de druppel. Ik ben erg goed bekend met B12 tekort en wat voor schade dit aan het lichaam en de geest kan veroorzaken. Ik heb 2 artsen die regelmatig met mij overleggen aangaande het behandelplan op B12 gebied en een tekort is dus meer dan  alleen maar vermoeidheid.  Ik heb dit aan de arts aangegeven en weer verteld dat ik kom voor mijn duim en hij dat maar niet leek te begrijpen. Hij voelde dat ik dus niet geneigd was om mijn hele lijf door hem te laten behandelen en hij was klaar met mij. Ik heb mijn papieren retour genomen, hem de hand geschut en aangegeven dat ik dit consult echt heel slecht vond. Om eerlijk te zijn ben ik helemaal van slag. Deze arts wist totaal niet wat ik mankeerde en zou wel even mijn medicatie omgooien en mij wel even behandelen. Met alle respect de ziektebeelden die ik heb zijn niet te behandelen en zijn ook niet te bestrijden met pijnmedicatie. Je kunt ook niet zomaar tegen een patiënt roepen dat je die wel even gaat behandelen, zonder dat je weet wat deze patiënt mankeert. Tevens ga je niet iemand compleet behandelen, terwijl er een hele duidelijke hulpvraag is voor alleen de duim.

Bent u of werkt u voor Koning, H.M.? Laat uw reactie achter door het formulier in te vullen. Dan plaatst de redactie van ZorgkaartNederland uw reactie onder de waardering.