Waardering over Woudstra, M., Ziekenhuis St. Anna Ziekenhuis, locatie Geldrop - Geldrop op 10 juni 2015

2.8
  • Interne geneeskunde

In maart is mijn moeder in het St. Annaziekenhuis overleden na een ziekbed van een week. Ik ben uiterst ontevreden over het gesprek dat ik met haar behandelend arts, dr. M. Woudstra, heb gehad. De arts deed zijn ronde en kwam daarbij mijn moeder’s kamer binnen. Hij negeerde mijn moeder, begroette haar niet. Geen goed begin. Hij praatte over mijn moeder alsof ze een machine was die losgekoppeld moest worden. Hij vond dat mijn moeder niet had opgenomen mogen worden in het ziekenhuis en verweet ons ‘de familie’ dat wij dit hadden toegestaan. Hierop antwoordde ik dat wij als familie leken zijn en afgaan op het (in dit geval dringende) advies van dienstdoende huisarts en ambulancepersoneel om mijn moeder naar het ziekenhuis te brengen. Hij vond dat dit niet uitmaakte. Wij hadden het tegen moeten houden.  Hij begon een verhaal over hoe families nooit wilden horen wat er moest gebeuren met hun oude ouders. Ook bleef hij maar herhalen dat mijn moeder niet naar het ziekenhuis had mogen gaan. Want “nu zat hij ermee”. Ze konden niets (meer) voor haar doen. Hij adviseerde om mijn moeder over te laten brengen naar een hospice. Hij wilde liever geen sondevoeding geven want dat was “alleen maar uitstel”. Toen ik vroeg wat daar de consequenties van zouden zijn haalde de arts zijn schouders op: “ze zou dan verhongeren”. Wie zegt dit op zo’n kille manier tegen de dochter van iemand die blijkbaar aan het sterven was? Omdat ik nooit een deugdelijke diagnose over wat er met mijn moeder aan de hand was van de arts heb mogen vernemen, was het mij op dat moment niet eens duidelijk dat mijn moeder stervende zou zijn.  Hij noemde haar leeftijd, 86 jaar, een paar keer alsof mij hierdoor toch wel duidelijk moest worden dat hier geen moeite meer gedaan hoefde te worden. Hij zei dit niet letterlijk maar dit was de indruk die ik kreeg. Dokter Woudstra luisterde totaal niet naar wat ik te zeggen had. Dit neem ik hem erg kwalijk. Mijn moeder gaf voorafgaand aan haar ziekenhuisopname aan last van haar mond te hebben. Toen ze dat weer deed in het ziekenhuis heb ik in haar mond gekeken en zag toen dat haar tong vol met witte plekjes zat. Ze had daar veel last en pijn van. Geen wonder dat ze amper wilde eten of drinken. Ik heb meteen contact opgenomen met een verzorgende. Daarop bleek dat mijn moeder een schimmelinfectie op haar tong had. Dr. Woudstra heeft dit niet opgemerkt. De verzorgende heeft geregeld dat mijn moeder medicijnen kreeg voor deze schimmelinfectie. Het is toch te gek voor woorden dat een arts zo met patiënten of familie van patiënten om gaat. Ik heb maar één moeder en hoe ik afscheid neem van die moeder is heel belangrijk voor de verwerking. Daarbij helpt het enorm als er een begripvolle arts bij betrokken is. Woorden die ik zou willen gebruiken om deze arts te beschrijven: arrogant, betweterig, bot, onvriendelijk, tactloos, ongevoelig, respectloos, neerbuigend, gespeend van empathie. Hij leek niet van oude mensen te houden. Na het gesprek voelde ik me erg emotioneel. Ik ben uitstekend opgevangen door twee zeer vriendelijke verpleegkundigen waarvoor ik erg dankbaar ben.

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Woudstra, M.? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.