Waardering over Boerman, R.H., Ziekenhuis Rijnstate Arnhem - Arnhem op 21 februari 2017

2.3
  • Neurologische aandoeningen
  • Neurologie

Via de KNO arts ben ik doorverwezen naar de afdeling neurologie. Dit naar aanleiding van het per toeval ontdekken van 2 arachnoidale cyste in mijn hoofd. Bij de uitslag van een scan van mijn gehoorzenuw zat een uitnodiging Van de radioloog om terug te komen omdat ze iets dachten te zien wat ze beter in beeld wilde krijgen. Een tweede scan liet 2 cyste zien met dezelfde doorsnede als mijn oogbollen. Best wel even schrikken voor mij. Over de afsprakenbalie heb ik verschillende meningen. De ene medewerker is een stuk vriendelijker dan de ander. Maar mijn grootste ontevredenheid is over dokter Boerman zelf. Mijn klachten werden totaal niet gehoord en hij had zijn diagnose al klaar nog voor hij mij gesproken had. Ik zou een aangeboren afwijking in mijn hersenen hebben. Overrompeld door de berg informatie die ik over mij heen krijg met plaatjes van doorsnede zoals ik die vroeger in mijn biologieboek zag staan, denk ik er nog net aan om te vragen of dat dus de veroorzaker is van al mijn klachten... nee nee dat niet, dat lijkt op migraine... en ik moest maar blij zijn dat het aangeboren was want een operatie zou je echt niet willen. Er moesten dan gaten in mijn hoofd geboord worden en dan konden er bloedvaten geraakt worden of andere dingen konden misgaan en daarna kon het zelfs misschien slechter met mij gaan... Ok, een hoofdpijndagboek en een slaaponderzoek. Richting afsprakenbalie lopend herinner ik mij een complete hersenscan in een ander ziekenhuis 10 jaar geleden en ik vraag of het toen ook niet al zichtbaar was... Dat zou hij even na moeten kijken, maar hij ging er vanuit dat dat niet zichtbaar zou zijn. Dat nakijken heeft hij uit zichzelf niet gedaan. Ik heb zelf de scan opgehaald en aangeleverd en kreeg een telefonische afspraak een week erna. De scan die ik aanleverde was een mri van een half uur en de conclusie van de radioloog was dat er geen bijzonderheden waren in mijn hersenen. Vandaag heeft de arts mij meer dan een uur te vroeg gebeld waardoor ik niet kon opnemen en hij mijn voicemail heeft ingesproken. Frustrerend omdat ik nog zoveel vragen heb en ik die kans zo niet heb gekregen. Conclusie van hem was dat het was wat hij dacht en dat hij niks kon zien op de scan. Hij wilde mij nog wel een foto sturen van waar hij dus niks op kon zien... al met al een super vage voicemail vooral doordat ik niks kan vragen. Dus die scan van een half uur heeft mijn hele hersenpan in beeld gebracht behalve midden achter waar ik nu 2 cyste heb zo groot als mn oogballen? En dat terwijl bij een scan van alleen mn gehoorstelsel er al schaduwen te zien waren. Of er is niks te zien op de scan? Al met al zit ik met honderdduizend vraagtekens bij een neuroloog met wie ik in totaal nog geen 5 minuten contact heb gehad en nu ook weer onbereikbaar is. Mijn vertrouwen in deze man is nul. De locatie rijnstate, zijn Co-assistent en wat vriendelijke baliemedewerkers scoren de enige punten voor mij.

Reactie van/namens Rijnstate

Geachte heer/mevrouw,

We vinden het heel vervelend dat u deze ervaring heeft gehad in ons ziekenhuis. We geven uw waardering door aan dokter Boerman en de afdeling Neurologie.

Met vriendelijke groet,
Afdeling Communicatie

Hieronder volgt de reactie van dokter Boerman:

De waardering van 21 feb jl is gelezen. Er spelen enige zaken door elkaar. Patiënte was verwezen voor het bespreken van de door de KNO/arts gevonden cysten. Er was mij al bericht dat ze op de hoogte was van deze afwijkingen. De aard van de afwijking is uitgelegd tijdens het gesprek met een kopie van de doorsnede van de MRI en enige
anatomische plaatjes om dit te verduidelijken. Daarbij is ook een folder van de vereniging van neurochirurgie overhandigd waarin de afwijking ook nog een keer werd uitgelegd.
Op de vraag hoe het kan dat de aangeboren afwijking niet op een eerdere scan is gezien, die gemaakt was in een ander ziekenhuis, kon ik al antwoorden dat de scan niet door het gebied van de cyste was heen gemaakt. Later heb ik die scan bekeken en er over terug gebeld. Ze was toen niet bereikbaar, daarbij is de voice mail ingesproken
met de mededeling dat ik later nog een keer kon terugbellen op een beter tijdstip. Bij een afspraak voor een TC wordt altijd aangegeven dat de tijd waarop gebeld wordt 1 uur voor of na het aangegeven tijdstip kan liggen. Er is ook gezegd dat ik de scan op de poli zou kunnen uitleggen. Ze heeft die afspraak daarna zelf afgezegd.
De andere klacht, namelijk hoofdpijn, past niet bij de cysten. Waarschijnlijk is er sprake van een vorm van migraine maar dat was niet duidelijk genoeg, zodat haar een
hoofdpijnlijst is meegegeven. Wat betreft het neurologisch onderzoek kan gezegd worden dat ze is nagekeken is door de co/assistent en eerder door de KNO arts. Het was het plan om zelf de volgende keer het onderzoek zelf te herhalen omdat er enige tijdsdruk op het spreekuur stond. Voor zover ik kan nagaan is er in totaal zeker 3 kwartier tijd aan haar besteed.
Uiteindelijk bleek ze niet bereid om terug te komen zodat een en ander nader besproken kon worden. Op haar verzoek is ze verwezen naar de afdeling
neurologie van het UMCN. Alle brieven en MRI/scan zijn opgestuurd. Mocht ze nog prijs stellen op een gesprek dan is patiënte natuurlijk weer welkom.

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Boerman, R.H.? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.