Waardering over Merendonk, N.N. van, Ziekenhuis Meander Medisch Centrum, locatie Amersfoort - Amersfoort op 18 juni 2016

2.3
  • Ziekte van Lyme
  • Revalidatiegeneeskunde

Voorafgaand mijn verwijzing bij de huisarts, de afdeling revalidatie in het Meander gebeld met de specifieke vraag of ik hier wel terecht zou kunnen voor de aanvraag van een ADL-hulphond, ook al zou ik hier niet in behandeling zijn en ook verder niet in behandeling gaan. Dat was geen probleem, werd me verteld. Dus ik kreeg een verwijzing via de huisarts, moest zo'n 2 maanden wachten op een afspraak en dan kon ik toch eindelijk terecht. Eenmaal bij mevrouw van Merendonk kreeg ik te horen dat ze hier in het Meander afdeling revalidatie 1) vrijwel nooit een hulphond indiceren en 2) zij het een beetje lastig vond om een hulphond te indiceren als ze mij en mijn voorgeschiedenis niet kent. Dit laatste punt is begrijpelijk, daarom had ik al zo veel mogelijk informatie meegenomen om de reden van mijn aanvraag te onderbouwen. Mevrouw heeft deze informatie globaal doorgelezen, maar ik kreeg niet echt het gevoel dat ze het erg serieus nam. Vervolgens heeft ze na overleg met een collega, toch een briefje geschreven om mee te sturen met mijn aanvraag waarin ze enkel een paar diagnoses benoemde, waarvan vooral de diagnoses die niet relevant zijn voor deze aanvraag (mijn verleden met een eetstoornis en PTSS-klachten doet er niet toe voor de aanvraag van een ADL-hulphond, lijkt me). Als mevrouw het lastig vindt om een indicatie omtrent een hulphond te stellen omdat ze mijn situatie niet kent en ik ook nog eens een lastige diagnose heb voor deze aanvraag (wat, nogmaals, begrijpelijk is. Deze indicatie stel je niet zomaar om een natte neus), had ik het wel zo prettig gevonden als ze de tijd had genomen om samen mijn beperkingen te bekijken en om samen te bekijken of een hulphond inderdaad een oplossing zou kunnen zijn. In plaats daarvan werd ik naar huis gestuurd met een lullig briefje waarin ook nog eens onjuistheden staan omtrent mijn diagnose. Achteraf bleek ook nog eens dat mevrouw van Merendonk als specialisatie kinderrevalidatie heeft. Ik ben weliswaar nog jong, maar de fase kinderrevalidatie ben ik zo langzamerhand toch echt wel voorbij. Vraag me dan toch af waarom deze afspraak omtrent de aanvraag van een hulphond, juist bij haar is gepland. Toen ze ook nog eens begon over 'een beetje vermoeidheid' was mijn empathie wel een beetje op. Met een beetje vermoeidheid ga ik wel hardlopen in het bos. Je toekomstige carrière als professioneel danseres opgeven, jarenlang in een rolstoel vertoeven en genoodzaakt zijn een groot deel van je zelfstandigheid op te geven op jonge leeftijd, gaat wel om iets meer dan 'een beetje vermoeid'. Ik heb 12 jaar lang tevergeefs behandelingen gevolgd om uit die rolstoel te komen. Een ADL-hulphond kan in mijn geval op jaarbasis zo'n 13.000 euro aan zorg uren besparen, uitgaande van de huidige zorg die voor mij is geïndiceerd en op basis van de huidige tarieven van mijn zorgverleners. Het was fijn geweest als mevrouw de moeite had genomen om zich op zijn minst iets meer in deze aanvraag te verdiepen. Mevrouw zal vast vriendelijk zijn en prima in haar vak binnen haar specialisatie. Maar een uitstapje maken naar onbekend terrein, bleek toch te lastig.

Reactie van/namens Ziekenhuis Meander Medisch Centrum, locatie Amersfoort - Amersfoort

Wij betreuren het dat u niet tevreden bent over uw behandeling in Meander. We willen graag met u in contact komen om uw ervaring te bespreken. Aangezien wij niet beschikken over uw contactgegevens, verzoeken wij u vriendelijk een e-mail te sturen naar patientenservice@meandermc.nl zodat wij met u kunnen bespreken hoe wij u van dienst kunnen zijn.

Bent u deze zorgaanbieder of werkt u voor Merendonk, N.N. van? Dan kunt u reageren op deze waardering of een verzoek tot contact met de inzender indienen via de pakkethouderomgeving.