Naar de navigatie Naar de inhoud

Een grotere rol voor de patiënt….het is even wennen

Geplaatst op 12 augustus 2014 door - 4124 keer bekeken

Foto Een grotere rol voor de patiënt….het is even wennen

Er is geen twijfel over mogelijk dat er op dit moment grote veranderingen in de zorg plaatsvinden. De Digitale Zorg begint steeds meer terrein te winnen en daarnaast gaat de patiënt zelf een grotere rol spelen in zijn of haar eigen behandelingen. Dit wordt ook wel patiënt empowerment genoemd.

Zelf sta ik zeker open voor een grotere rol van de patiënt, maar ik realiseer me ook dat dit een proces is waar zowel de zorgverleners als de patiënten even aan zullen moeten wennen en een goede balans in moeten gaan vinden. Zo merkte ik dan ook een half jaar geleden dat 'de grotere rol van de patiënt' toch makkelijker is gezegd dan gedaan.


Naar het ziekenhuis

Via mijn huisarts had mijn zoon namelijk een doorverwijzing gekregen voor een behandeling in het ziekenhuis. Ik ging met hem mee en verwachtte als vanouds dat we bij de arts ons verhaal zouden doen en de rest gebeurde dan vanzelf. Het liep echter heel anders.

Zelf doen...best spannend
De medisch specialist legde mij het een en ander uit en liet me zien hoe ik zelf verder de behandeling thuis kon doen. Verder kregen we nog wat spullen mee en we zouden alleen nog over een hele tijd op controle komen, zodat de arts kon kijken of het allemaal goed was gegaan.
Op zich natuurlijk heel fijn, want dan hoefde je niet telkens de reis naar het ziekenhuis te maken, maar ik vond het toch ook wel weer spannend. De behandeling zou namelijk toch een beetje pijn doen. Maar goed, we gingen er mee aan de slag.

Thuis behandelen
Toen we eenmaal bezig waren, bleek het toch allemaal meer pijn te doen dan we verwachtten en dat was natuurlijk heel vervelend. Ik moest in het begin zelf handigheid in het behandelen krijgen en vond het ook erg lastig om mijn eigen kind pijn te doen.
Als zorgverlener heb je dan toch die afstand waardoor dit waarschijnlijk makkelijker is en je ervaring zorgt er natuurlijk ook voor dat het misschien minder pijnlijk is.

Samen beslissen
Ik voelde me eigenlijk nogal ongelukkig en aan mijn lot overgelaten. Ik besloot dan ook dat ik niet op deze manier verder wilde gaan. Daarom leek het mij een goed idee om weer contact met de arts op te nemen.

Gelukkig had hij na goed overleg met ons nog een andere oplossing die gemakkelijker was en ook minder pijnlijk voor ons kind. Zo konden we toch verder gaan met de behandeling thuis.

Na een tijdje gingen we op controle, alles was gelukkig goed, en toen moesten de arts en ik wel een beetje lachen om ons beider gestuntel. Dat hij niet beter had uitgelegd en dat ik niet eerder had gevraagd. Een wijze les voor ons allebei!

Even wennen
Het is een goede zaak dat de patiënt een grotere rol gaat spelen. Dit kan ervoor zorgen dat je meer grip krijgt op de zorg die je nodig hebt en kan natuurlijk ook veel kosten besparen. Alleen zullen we ons daarbij wel moeten realiseren dat het niet altijd even gemakkelijk zal zijn en dat zowel de patiënten als de zorgverleners hierin toch een beetje geduld zullen moeten hebben.


Cindy Oudshoorn



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.