Gedragscode

Gedragscode bij het schrijven van een waardering

Op Zorgkaartnederland.nl kunt u een waardering schrijven over de zorg. De waardering die u schrijft, helpt andere bezoekers bij het maken van een keuze. Het ziekenhuis, de dokter of een andere zorgaanbieder waarover u een waardering schrijft, weet dankzij u wat er goed gaat en wat beter kan.

Dus uw waardering helpt andere mensen verder, en draagt bij aan verbetering van de zorg. Zeker als uw waardering voldoet aan een paar regels die we in de gedragscode hebben opgesteld. Regels die u een leidraad geven voor het schrijven van een goede en bruikbare waardering. De redactie gebruikt deze regels ook. Voordat ze een waardering kunnen plaatsen, kijken ze nog een keer of deze aan de regels voldoet. Zo niet, dan vraagt de redactie om een aanpassing zodat de waardering wel geplaatst kan worden.

  1. Geef een toelichting bij de cijfers. Vertel alleen over uw eigen ervaring met de zorg als patiënt of als naaste. Schrijf niet iets op dat u van anderen heeft gehoord.
  2. Schrijf alleen een waardering als u de afgelopen 3 jaar een behandeling heeft gehad bij deze zorgaanbieder.
  3. Schrijf uw waardering in kleine letters.
  4. Schrijf per zorgaanbieder niet vaker dan één keer dezelfde waardering. Dubbele waarderingen worden niet geplaatst.
  5. Gebruik fatsoenlijke taal. We plaatsen geen beledigingen, oproep tot actie, scheldwoorden, Godslastering en discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht, of andere kwetsende uitingen.
  6. Beschrijf feiten of ervaringen en geen vermoedens. We plaatsen geen suggesties over of beschuldigingen van strafbare feiten zoals mishandeling, fraude, oplichting, etc.
  7. Een waardering mag geen persoonlijke gegevens bevatten, zoals uw naam, e-mail, telefoonnummer of adres. Zet geen reclame, spam en links naar andere websites in uw waardering.
  8. Als u een ernstige klacht heeft over een behandeling door een zorgaanbieder, adviseren wij u om eerst deze informatie goed door te lezen. Mogelijk is het in uw geval beter om gebruik te maken van een klachtenregeling.

De redactie houdt zich te allen tijde het recht voor om bij (ernstige vermoedens van) misbruik van de mogelijkheden van ZorgkaartNederland maatregelen te nemen waaronder het verwijderen van waarderingen, het verwijderen van profielen van zorgaanbieders en het blokkeren van e-mailadressen en/of ip-adressen.

 

Wanneer neemt de redactie contact met u op?

Wanneer uw waardering niet voldoet aan de gedragscode krijgt u bericht van ons. We geven u dan de gelegenheid om uw waardering aan te passen. Als een zorgaanbieder een reactie onder de waardering plaatst krijgt u hiervan bericht.

 

Als een zorgaanbieder contact met u zoekt

Dankzij uw waardering weet de zorgaanbieder wat goed gaat en wat beter kan. Mogelijk wil de zorgaanbieder naar aanleiding van de waardering die u geschreven heeft, met u in contact komen. Bijvoorbeeld om met u te praten over uw ervaring, of om nadere toelichting aan u te vragen. In dat geval verstrekt de redactie onder geen enkele voorwaarde gegevens over u aan de zorgaanbieder. In plaats daarvan zal de redactie u verzoeken om contact met ons op te nemen.

Mocht u niet reageren op ons verzoek om contact op te nemen met de redactie, kunnen wij besluiten om uw waardering (tijdelijk) te verwijderen van ZorgkaartNederland.

 

Als een zorgaanbieder veel negatieve beoordelingen krijgt

Als een zorgaanbieder meer dan 5 negatieve totaalscores op rij krijgt, met een cijfer lager dan een 4, neemt de redactie contact op met deze zorgverlener/zorginstelling om aan te geven wat de mogelijkheden zijn hier iets aan te doen.

 

(Her)gebruik bijdragen

ZorgkaartNederland kan besluiten (delen van) uw anonieme verhaal te publiceren in andere media. Bijvoorbeeld, maar niet beperkt tot: televisie, radio, internetsites, mobiele informatiedragers en printmedia. Door een waardering te plaatsen op ZorgkaartNederland stemt u op voorhand onvoorwaardelijk en eeuwigdurend in met genoemd gebruik van uw waardering.

Partners van ZorgkaartNederland