Naar de navigatie Naar de inhoud

Blogs van Redactie ZorgkaartNederland over Kwaliteit van de zorg - pagina 2

Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg

26 artikelen

Blog Patiëntenfederatie werkt aan goede afhandeling van klachten in de zorg

Patiëntenfederatie werkt aan goede afhandeling van klachten in de zorg

12 april 2016 Redactie ZorgkaartNederland

Het is belangrijk dat zorgverleners uw klachten over de zorg serieus nemen. Vandaar dat de Patiëntenfederatie NPCF actief meedenkt over een eisenprogramma voor geschilleninstanties.

Blog Help fouten voorkomen – Tips van een hemofiliepatiënt

Help fouten voorkomen – Tips van een hemofiliepatiënt

22 februari 2016 Redactie ZorgkaartNederland

Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. De verantwoordelijkheid om fouten te voorkomen ligt in de eerste plaats bij de professionals, zoals artsen en verpleegkundigen. Maar patiënten kunnen ook een rol spelen om fouten te voorkomen.

Blog Help fouten voorkomen - Tips van de...ms-patiënt

Help fouten voorkomen - Tips van de...ms-patiënt

8 februari 2016 Redactie ZorgkaartNederland

Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. De verantwoordelijkheid om fouten te voorkomen ligt in de eerste plaats bij de professionals, zoals artsen en verpleegkundigen. Maar patiënten kunnen ook een rol spelen om fouten te voorkomen.

Blog Help fouten voorkomen - Tips van de...gynaecoloog

Help fouten voorkomen - Tips van de...gynaecoloog

25 januari 2016 Redactie ZorgkaartNederland

Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen.

Blog Help fouten voorkomen - Tips van de...longarts

Help fouten voorkomen - Tips van de...longarts

11 januari 2016 Redactie ZorgkaartNederland

Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen. Deze keer aan het woord Mariska Koster, oud-longarts en tegenwoordig medisch adviseur bij Zilveren Kruis Achmea.

Blog Meer inzicht in zorgaanbod met vergelijkingshulpen

Meer inzicht in zorgaanbod met vergelijkingshulpen

8 januari 2016 Redactie ZorgkaartNederland

“Ik wil naar het beste ziekenhuis.” Dit zeggen patiënten vaak tegen hun huisarts als blijkt dat zij voor onderzoek of (verdere) behandeling van hun aandoening naar het ziekenhuis moeten. Maar het beste ziekenhuis bestaat niet. Iedere patiënt vindt andere zaken belangrijk. Waar u misschien veel waarde hecht aan een korte reistijd, staat bij een ander de ervaring van het ziekenhuis met bepaalde ingrepen bovenaan. Welk ziekenhuis of welke zelfstandige kliniek voor u geschikt is, is dus heel persoonlijk. Gelukkig heeft u wel een vinger in de pap wat betreft de keuze van een ziekenhuis: u heeft namelijk het recht om deze zelf te kiezen.

Blog Help fouten voorkomen - Tips van de...orthopeed

Help fouten voorkomen - Tips van de...orthopeed

21 december 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen. Deze keer aan het woord Christiaan Rompen, orthopedisch chirurg in OCON Orthopedische Kliniek te Twente. Volgens hem is een open cultuur waarin collega’s elkaar durven te corrigeren, van onschatbare waarde.

Blog Help fouten voorkomen - Tips van de...medisch specialist patiëntveiligheid

Help fouten voorkomen - Tips van de...medisch specialist patiëntveiligheid

30 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen. Deze keer aan het woord Marjo Jager, oud-kinderarts en tegenwoordig medisch specialist patiëntveiligheid in het Jeroen Bosch Ziekenhuis te ‘s-Hertogenbosch. Zij stelt dat ziekenhuizen het artsen en verpleegkundigen gemakkelijk moeten maken om hun werk goed te doen.

Blog "Ik wil meer gezien en gehoord worden"

"Ik wil meer gezien en gehoord worden"

11 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Op 9 december is het weer zover: dan reikt ZorgkaartNederland de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 uit. In aanloop naar de uitreiking laten we wekelijks een zorginstelling of patiënt aan het woord over patiëntvriendelijkheid. Want wat is dat eigenlijk? En waarin uit patiëntvriendelijkheid zich?

Blog Help fouten voorkomen - Tips van de...apotheker

Help fouten voorkomen - Tips van de...apotheker

9 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland

Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen. Deze keer aan het woord Jaap Uithof, apotheker van de Service Apotheek te Hasselt. Hij hecht veel waarde aan de richtlijnen die hij samen met zijn collega’s heeft opgesteld.