Veelgestelde vragen

Categorieën veelgestelde vragen:

Algemeen

Mijn dokter staat niet op ZorgkaartNederland. Wat nu?

U kunt uw dokter aanmelden via dit aanmeldformulier. Binnen vijf werkdagen staat uw dokter op de site. Dan kunnen u en andere patiënten hem of haar waarderen met cijfers en een toelichting. Staat uw ziekenhuis, kliniek, verpleeghuis of andere zorginstelling niet op ZorgkaartNederland? Deze kunt u aanmelden via dit formulier. Uw aanmelding maakt ZorgkaartNederland weer completer. Over de verwerking van uw aanmelding krijgt u geen bericht. U kunt alleen wettelijk erkende zorgverleners en instellingen als ziekenhuizen en zorgcentra vinden en waarderen.

Over uw waardering

Wat is een waardering?

Een waardering bestaat uit ‘rapportcijfers’ en een tekst waarin u uw ervaringen met een zorgaanbieder kort beschrijft. U geeft op ZorgkaartNederland cijfers voor bijvoorbeeld de behandeling, accommodatie en de omgang met medewerkers. Door uw cijfers toe te lichten, wordt uw waardering extra nuttig voor anderen. Zij kunnen hiermee beter bepalen of een zorgaanbieder goed bij hen past. Of juist niet. Zo vindt iedereen gemakkelijk een geschikte zorgaanbieder.

Hoe schrijf ik een waardering?

Via ‘schrijf een waardering’ in de menubalk, vindt u uw zorgaanbieder snel. Als u uw zorgaanbieder heeft gevonden, klikt u op ‘schrijf een waardering’ dan opent zich een waarderingsformulier. U kunt ook eerst uw zorgaanbieder opzoeken via de zoekbalk bovenaan de website.


Het is belangrijk dat u de cijfers toelicht met concrete ervaringen en feiten. Bijvoorbeeld: de arts legde goed uit wat ik van het onderzoek kon verwachten, hij nam de tijd om mijn vragen te beantwoorden en ik kreeg een folder mee. Of: ik moest meer dan een half uur wachten en stond binnen vijf minuten weer buiten. Er was geen tijd om wat te vragen.

Als u uw waardering heeft ingevuld en verzonden, ontvangt u een bevestigingsmail. Om zeker te weten dat de waardering van u afkomstig is, vragen we u op de bevestigingslink in dit mailtje te klikken. Onze onafhankelijke redactie leest alle waarderingen en keurt ze goed, als ze voldoen aan onze gedragscode en onze technische controles doorstaan. De redactie controleert op e-mailadres en IP-adres. Deze twee adressen gebruikt zij om na te gaan of één persoon meerdere waarderingen geeft over één consult of zorgaanbieder. Of dat het een zorgverlener betreft die zichzelf waardeert. Zo houden we de website betrouwbaar. Zeker 90 procent van de ingezonden waarderingen keurt de redactie goed. Binnen één werkdag staan goedgekeurde waarderingen op ZorgkaartNederland. U krijgt hier een bericht over.
U vult ook gegevens als uw naam en e-mailadres in. Deze gegevens komen nooit op de website en geven we zonder uw toestemming niet door aan anderen. Hetzelfde geldt voor uw IP-adres. Lees meer over hoe wij omgaan met uw gegevens in de privacyverklaring.

Hoe kan ik mijn waardering aanpassen?

Via het contactformulier kunt u aangeven dat u uw waardering wilt aanpassen. De redactie kan de tekst voor u aanpassen of kan u een link sturen waarmee u zelf de tekst en/of de cijfers kunt aanpassen.

Hoe beoordeelt ZorgkaartNederland waarderingen?

Wij lezen alle ingezonden waarderingen en toetsen ze aan de gedragscode. Hierin staat bijvoorbeeld dat de waardering over een recente ervaring moet gaan (niet langer dan drie jaar geleden) en dat we geen waarderingen met scheldwoorden en dergelijke plaatsen. Ook controleren we op IP- en e-mailadres. Onder meer om te kijken of een zorgverlener niet zichzelf waardeert. Wij plaatsen uw waardering als deze aan de gedragscode voldoet en de IP- en e-mailadrescontrole doorstaat. U krijgt hier bericht van. Als wij uw waardering (nog) niet kunnen plaatsen, krijgt u tips om uw waardering aan te passen.

Hoe kan ik mijn waardering verwijderen?

Op uw verzoek kunnen wij uw waardering verwijderen. Bent u het niet meer eens met uw waardering, bijvoorbeeld omdat u inmiddels een andere ervaring heeft? Vul het contactformulier in. Dan verwijderen we uw waardering binnen drie werkdagen voor u of passen deze in overleg met u aan.

Waarom is mijn waardering niet zichtbaar?

We plaatsen waarderingen binnen één werkdag. Is uw waardering nog niet geplaatst? Dan kan dit drie redenen hebben:
1. U heeft (nog) niet op de bevestigingslink gedrukt, die u heeft ontvangen na het plaatsen van uw waardering.
2. Wij moeten uw waardering nog lezen en toetsen aan onze gedragscode. Bij goedkeuring plaatsen we uw waardering op de site. Het duurt meestal één werkdag voordat uw waardering zichtbaar is, heel soms duurt dit iets langer.
3. Uw waardering voldoet (nog) niet aan de gedragscode. In een mailbericht leggen wij uit hoe u uw waardering kunt aanpassen. 

Wie kan ik waarderen?

U kunt op ZorgkaartNederland alleen wettelijk erkende zorgverleners (volgens de Wet BIG) en instellingen als ziekenhuizen en zorgcentra vinden en waarderen. Kijk voor een compleet overzicht op de lijst met beroepsgroepen en de lijst met zorgorganisaties.

Ik heb een waardering ingestuurd, maar ik heb geen bevestigingslink gekregen. Hoe kan dit?

Misschien is de mail met de bevestigingslink in uw spam beland. Als het bericht niet in de map ‘ongewenste e-mail’ staat, dan is er iets niet goed gegaan bij het verzenden van uw waardering. Vul dan opnieuw uw waardering in.

Hoelang duurt het voordat mijn waardering online staat?

Uw waardering staat meestal binnen één werkdag op ZorgkaartNederland.nl. Omdat wij alle waarderingen lezen, is een waardering niet direct zichtbaar op de website.

Ik heb een klacht over mijn dokter of andere zorgverlener. Wat kan ik daarmee doen?

ZorgkaartNederland is niet de plaats om een klacht in te dienen. Als u een klacht heeft over uw dokter, dan doet u dat bij uw dokter of bij de organisatie waar hij of zij werkt. Daarnaast zijn er onafhankelijke klachtencommissies of geschillencommissies. Iedere zorginstelling heeft ook een klachtenprocedure. Op de website van Patiëntenfederatie Nederland staat waar u een klacht het beste kunt indienen.

Waarom kan ik bij de waardering aangeven voor welke aandoening/behandeling ik de zorgaanbieder heb bezocht?

Deze informatie kan uw waardering nog waardevoller maken. Patiënten met dezelfde aandoening kunnen uw ervaring lezen en zo nog beter hun keuze maken. Artsen, ziekenhuizen en verpleeghuizen kunnen uw ervaring gebruiken om de zorg rond een specifieke behandeling of aandoening te verbeteren. De vraag over aandoening/behandeling is niet verplicht. U hoeft hier dus niet per se iets in te vullen.

Over uw privacy

Is mijn waardering anoniem?

Alle waarderingen worden anoniem op de website geplaatst. Uw naam en e-mailadres zijn alleen bekend bij de redactie van ZorgkaartNederland. We gebruiken uw gegevens om u een bericht te sturen.

Ik kan alleen een waardering insturen als ik mijn e-mailadres invul. Waar gebruiken jullie mijn e-mailadres voor?

Wij gebruiken uw e-mailadres om u een bevestigingsmail te sturen. Ook laten we u per mail weten of uw waardering is geplaatst. En als wij nog een vraag hebben over uw waardering, dan mailen wij u ook. Verder gebruiken wij uw e-mailadres om te controleren of u niet per ongeluk meerdere keren dezelfde arts of fysiotherapeut heeft gewaardeerd. Ook komt het voor dat zorgaanbieders vragen of ze met u in contact kunnen komen. Wij brengen dit verzoek dan aan u over via uw e-mailadres. U bent altijd vrij om hier wel of niet op in te gaan. In de praktijk blijkt een gesprek vaak positief te werken. Uw gegevens komen nooit op ZorgkaartNederland.nl en worden nooit zonder uw toestemming aan anderen doorgegeven. Lees meer over hoe wij omgaan met uw gegevens in de privacyverklaring.

Krijgt mijn zorgaanbieder een seintje als ik hem heb gewaardeerd?

De zorgaanbieder krijgt alleen bericht van een nieuwe waardering als hij een pakket bij ons afneemt. Uw waardering is anoniem, waardoor de zorgaanbieder niet kan weten dat u een waardering heeft geplaatst.