Naar de navigatie Naar de inhoud

Veelgestelde vragen

Categorieën veelgestelde vragen:

Algemeen

Mijn arts staat niet op ZorgkaartNederland. Wat nu?

U kunt uw zorgverlener aanmelden via dit aanmeldformulier. De databankredactie van ZorgkaartNederland beoordeelt uw aanmelding binnen een aantal werkdagen. De redactie verifieert uw aanmelding aan de hand van gegevens uit openbare bronnen, zodat alleen de juiste informatie op de website terecht komt. Zodra de databankredactie de aanmelding heeft beoordeeld ontvangt u hierover een bericht. Mogelijk vragen wij om aanvullende informatie. Als de databankredactie de aanmelding goedkeurt, plaatsen wij de zorgverlener op de website. Vanaf dat moment kan iedereen hem of haar waarderen met cijfers en een toelichting. Staat uw ziekenhuis, kliniek, verpleeghuis of andere zorginstelling niet op ZorgkaartNederland? Deze kunt u aanmelden via dit formulier. Uw aanmelding maakt ZorgkaartNederland weer completer.

Over uw waardering

Wat is een waardering?

Een waardering bestaat uit een aantal cijfers en een tekst waarin u uw ervaringen met een zorgaanbieder kort beschrijft. U geeft op ZorgkaartNederland cijfers voor bijvoorbeeld de behandeling, de informatievoorziening en de omgang met medewerkers. Door uw cijfers toe te lichten, wordt uw waardering extra nuttig voor anderen. Zij kunnen hiermee beter bepalen of een zorgaanbieder goed bij hen past. Of juist niet.

Hoe schrijf ik een waardering?

Via ‘schrijf een waardering’ in de menubalk vindt u uw zorgaanbieder snel. Als u uw zorgaanbieder heeft gevonden, klikt u op ‘schrijf een waardering’. Dan opent zich een waarderingsformulier. U kunt ook eerst uw zorgaanbieder opzoeken via de zoekbalk bovenaan de website.

Schrijf een waardering image
Het is belangrijk dat u de cijfers toelicht met concrete ervaringen. Bijvoorbeeld: de arts legde goed uit wat ik van het onderzoek kon verwachten, hij nam de tijd om mijn vragen te beantwoorden en ik kreeg een folder mee. Of: ‘Ik moest meer dan een half uur wachten en stond binnen vijf minuten weer buiten. Ik kreeg geen tijd om wat te vragen.’

Als u uw waardering heeft ingevuld en verzonden, ontvangt u een bevestigingsmail. Om zeker te weten dat de waardering van u afkomstig is, vragen we u op de bevestigingslink in dit mailtje te klikken. Alle waarderingen doorlopen ons redactieproces. Waarderingen worden geplaatst als ze voldoen aan onze gedragscode en onze technische controles doorstaan. Die controles zijn nodig om de website betrouwbaar te houden. We plaatsen meer dan 90 procent van de ingezonden waarderingen. Wij laten het u weten als uw waardering is geplaatst.

U vult ook gegevens als uw naam en e-mailadres in. Deze gegevens komen nooit op de website. Uw waardering wordt anoniem geplaatst. Uw naam geven we zonder uw toestemming niet door aan anderen. Hetzelfde geldt voor uw IP-adres. Lees meer over hoe wij omgaan met uw gegevens in de privacyverklaring.

Hoe kan ik mijn waardering aanpassen?

Via het contactformulier kunt u aangeven dat u uw waardering wilt aanpassen. De redactie stuurt u dan een link waarmee u de waardering kunt aanpassen. 

Hoe beoordeelt ZorgkaartNederland waarderingen?

Vooraf

Voordat wij een waardering of een reactie op een waardering op ZorgkaartNederland plaatsen, controleren we waarderingen automatisch op oneigenlijk gebruik. Zo doen we controles ten aanzien van de IP-adressen en e-mailadressen van de inzender en de tekst van (de reactie op) de waardering.

Onze redactie toetst daarnaast een deel van de waarderingen aan de gedragscode en het beleid oneigenlijke waarderingen.

Als de redactie een waardering goedkeurt en de waardering (of een reactie op een waardering) de automatische controle doorstaat, dan wordt de waardering (of een reactie op een waardering) op ZorgkaartNederland gepubliceerd.

Wil je meer weten over hoe onze redactie te werk gaat? Ontdek de werkwijze van de redactie.

Achteraf

Als een bezoeker een waardering of een reactie op een waardering meldt als ‘onrechtmatig’ dan controleren wij aan de hand van de melding van de bezoeker of de waardering onrechtmatig is. We controleren ook of er sprake is van oneigenlijk gebruik. Is dat het geval? Dan verwijderen wij de waardering.

Het kan ook zijn dat we een redactioneel onderzoek starten. Wij kunnen dan aanvullende informatie opvragen bij degene die de (reactie op de) waardering meldt, of degene die de waardering heeft ingezonden.

Hoe kan ik mijn waardering verwijderen?

Op uw verzoek kunnen wij uw waardering verwijderen. Bent u het niet meer eens met uw waardering, bijvoorbeeld omdat u inmiddels een andere ervaring heeft? Vul dan het contactformulier in. Dan verwijderen we uw waardering binnen vijf werkdagen of passen deze in overleg met u aan.

Waarom is mijn waardering niet zichtbaar?

We plaatsen waarderingen binnen één tot vijf werkdagen. Is uw waardering nog niet geplaatst? Dan kan dit drie redenen hebben:
1. U heeft (nog) niet op de bevestigingslink geklikt die u heeft ontvangen na het schrijven van uw waardering. Kijk hiervoor ook in uw spam/ongewenste e-mail.
2. Wij moeten uw waardering nog toetsen aan onze gedragscode.
3. Uw waardering voldoet (nog) niet aan de gedragscode. In een mailbericht leggen wij uit hoe u uw waardering kunt aanpassen. 

Wie kan ik waarderen?

U kunt op ZorgkaartNederland allerlei soorten zorgverleners en instellingen zoals ziekenhuizen en zorgcentra vinden en waarderen. Kijk voor een compleet overzicht op de lijst met beroepsgroepen en de lijst met zorgorganisaties.

Ik heb een waardering ingestuurd, maar ik heb geen bevestigingslink gekregen. Hoe kan dit?

Misschien is de mail met de bevestigingslink in uw spam beland. Als het bericht niet in de map ‘ongewenste e-mail’ staat, dan is er iets niet goed gegaan bij het verzenden van uw waardering. Vul dan opnieuw uw waardering in.

Hoelang duurt het voordat mijn waardering online staat?

Uw waardering staat meestal binnen één tot vijf werkdagen op ZorgkaartNederland. 

Ik heb een klacht over mijn dokter of andere zorgverlener. Wat kan ik daarmee doen?

ZorgkaartNederland is niet de plaats om een klacht in te dienen. Als u een klacht heeft over uw dokter, dan doet u dat bij uw dokter of bij de organisatie waar hij of zij werkt. Iedere zorginstelling heeft een klachtenprocedure. Daarnaast zijn er onafhankelijke klachtencommissies of geschillencommissies. Op de website van de Rijksoverheid staat meer informatie over wat u kunt doen als u een klacht heeft over de zorg.

Waarom kan ik bij de waardering aangeven voor welke aandoening/behandeling ik de zorgaanbieder heb bezocht?

Deze informatie kan uw waardering nog waardevoller maken. Patiënten met dezelfde aandoening kunnen uw ervaring lezen en zo nog beter hun keuze maken. Artsen, ziekenhuizen en verpleeghuizen kunnen uw ervaring gebruiken om de zorg rond een specifieke behandeling of aandoening te verbeteren. De vraag over aandoening/behandeling is niet verplicht. U hoeft hier dus niet per se iets in te vullen.

Wat betekent het groene label ‘geverifieerd’ of ‘interview’?

Op ZorgkaartNederland staan waarderingen met het groene label ‘geverifieerd’ of ‘interview’. Van de inzender van een waardering met zo’n markering weten we zeker dat hij/zij patiënt of mantelzorger bij deze zorgaanbieder is (geweest).

Over uw privacy

Is mijn waardering anoniem?

Alle waarderingen worden anoniem op de website geplaatst. Uw naam en e-mailadres zijn alleen bekend bij de redactie van ZorgkaartNederland. We gebruiken uw gegevens om u een bericht te sturen. Lees meer over hoe wij omgaan met uw gegevens in de privacyverklaring.

Ik kan alleen een waardering insturen als ik mijn e-mailadres invul. Waar gebruiken jullie mijn e-mailadres voor?

Wij gebruiken uw e-mailadres om u een bevestigingsmail te sturen. Ook laten we u per mail weten of uw waardering is geplaatst. Als wij nog een vraag hebben over uw waardering, dan mailen wij u ook. Verder gebruiken wij uw e-mailadres om na te gaan of u niet verschillende keren dezelfde arts of fysiotherapeut heeft gewaardeerd. Ook komt het voor dat zorgaanbieders vragen of ze met u in contact kunnen komen. Wij brengen dit verzoek dan aan u over via uw e-mailadres. U bent altijd vrij om hier wel of niet op in te gaan. In de praktijk blijkt een gesprek vaak positief te werken. Uw e-mailadres komt nooit op ZorgkaartNederland en wordt nooit zonder uw toestemming aan derden doorgegeven. Lees meer over hoe wij omgaan met uw persoonsgegevens in de privacyverklaring.

Hoe kom ik erachter welke gegevens over mij geregistreerd staan bij ZorgkaartNederland?

U kunt een e-mail sturen aan redactie@zorgkaartnederland.nl als u wilt weten welke persoonsgegevens over u in ons systeem zijn opgeslagen. De redactie zal u daarover informeren.

Krijgt mijn zorgaanbieder een seintje als ik een waardering heb ingestuurd?

De zorgaanbieder krijgt alleen bericht van een nieuwe waardering als de zorgaanbieder een pakket bij ons afneemt. Uw waardering is anoniem, waardoor de zorgaanbieder niet kan weten dat u een waardering heeft geplaatst.