Naar de navigatie Naar de inhoud

Hoe worden de wachttijden berekend?

ZorgkaartNederland publiceert op de website een overzicht van de wachttijden in de Nederlandse klinieken en ziekenhuizen. Hoe worden deze wachttijden berekend? En hoe komen ze op ZorgkaartNederland?
 

Hoe werkt het?

Elke 2 weken geven klinieken en ziekenhuizen de wachttijden voor hun organisatie aan de Nederlandse Zorgautoriteit. De NZa stuurt de wachttijden automatisch door naar ZorgkaartNederland.

Die wachttijden laten we zien op de website. Zo staan alle wachttijden van heel Nederland op 1 plek verzameld. ZorgkaartNederland controleert de gegevens niet op juistheid. Daar zorgen ziekenhuizen en klinieken zelf voor.
 

Hoe worden de wachttijden berekend?

Heb je een verwijzing gekregen van de huisarts? Het verschilt per afspraak hoe de wachttijd wordt berekend.Er zijn dan 3 soorten afspraken mogelijk:

  1. Polikliniek: een afspraak met een arts
  2. Diagnostiek: een onderzoek. Bijvoorbeeld een MRI
  3. Behandeling: dat kan een operatie of een andere behandeling zijn.

Ziekenhuizen en klinieken berekenen de wachttijden op 2 manieren. Een manier voor afspraken op de Polikliniek of Diagnostiek. En een manier voor Behandeling. 

Polikliniek en Diagnostiek

De dag dat het ziekenhuis of de kliniek de wachttijden doorgeeft heet de peildatum. De wachttijd is het aantal kalenderdagen tussen de peildatum en de derde mogelijkheid voor een afspraak.

Waarom de derde mogelijkheid? Soms valt er iemand uit. En dan ben je sneller aan de beurt. Alleen, dit geldt voor 1 patiënt. Daarom laat de wachttijd een algemener overzicht zien. Dat is duidelijker voor een grotere groep patiënten.  

Behandelingen

Een ziekenhuis of kliniek kijkt voor behandelingen naar de geplande afspraken in de komende 2 maanden. Hoe vol is die agenda? En op welk moment komt de verwijzing van de huisarts binnen? Het ziekenhuis of kliniek kijkt dan naar de mediaan. Dat is een gemiddelde van de tijden tussen de verwijzing en de geplande afspraak.

Goed om te weten: de weergegeven wachttijden zijn altijd een inschatting. Voor de precieze wachttijd kan je het beste de zorginstelling bellen.

Wat betekenen de sterren in het overzicht?

Soms zie je in het overzicht ook sterren staan. Zijn er minder dan 5 afspraken gepland in de komende 2 maanden? Dan staat er bij dit ziekenhuis of deze kliniek een ster.