Naar de navigatie Naar de inhoud

Winnaars van 2015 aan het woord

Vorig jaar maakten we in vier categorieën een winnaar bekend: ziekenhuizen, klinieken, verpleeghuizen en (individuele) zorgverleners. De winnaar van de prijs ‘Meest Patiëntvriendelijke Ziekenhuis 2015’ was het Deventer ziekenhuis.  De Sint Maartenskliniek in Nijmegen kreeg de prijs ‘Meest Patiëntvriendelijke Kliniek’. De winnaar in de categorie verpleeghuizen was Opella in Ede en de 'Meest Patiëntvriendelijke Zorgverlener' werd cardioloog Leonard Hofstra van Cardiologie Centrum Utrecht.

Winnaar Meest Patiëntvriendelijke Ziekenhuis 2015: Deventer Ziekenhuis.

Reactie Gita Gallé voorzitter van de Raad van Bestuur bij het Deventer Ziekenhuis: "Deze prijs is een erkenning voor de richting die we als ziekenhuis een paar jaar geleden zijn ingeslagen. We zetten in onze zorg meer en meer de patiënt centraal. Het is fantastisch dat de buitenwereld, onze patiënten, dat beloont met deze prijs. Het is immers een publieksprijs die wordt uitgekeerd".

Winnaar Meest Patiëntvriendelijke Kliniek 2015: Sint Maartenskliniek in Nijmegen

Reactie van Gert van Enk, lid van de Raad van Bestuur van de Sint Maartenskliniek: "We zijn zeer verheugd en trots dat patiënten ons gekozen hebben als ‘Meest patiëntvriendelijke kliniek’ in 2015. Eén van onze kernwaarden is mensgerichtheid en deze prijs geeft aan dat we daar heel goed mee op weg zijn. Natuurlijk kijken we iedere dag hoe we nog beter kunnen aansluiten bij de behoeften en wensen van onze patiënten. Dat betekent ook dat we altijd contact opnemen met patiënten die een kritische noot achterlaten. Want juist daar kunnen we wat van leren. Komend jaar gaan we daar verder mee zodat onze gespecialiseerde kliniek voor houding en beweging een steeds betere bijdrage kan leveren aan de gezondheid en kwaliteit van leven van onze patiënten."

Winnaar Meest Cliëntvriendelijke verpleeghuis 2015: Opella in Ede

“Eind 2015 won Opella de prijs ‘meest klantvriendelijke verpleeg- en verzorgingshuizen’, die voor de eerste keer werd uitgereikt. De kracht van deze prijs van de Patiëntenfederatie is volgens ons dat er daadwerkelijk wordt gekeken naar wat klanten en hun familieleden vinden van de zorg en ondersteuning van een organisatie. Doordat we de prijs hebben gekregen, merken we dat onze klanten nog duidelijker hun (on)tevredenheid kenbaar maken. Uiteraard is niet iedereen altijd tevreden. Dankzij ZorgkaartNederland komen we snel in contact met mensen die niet tevreden zijn en gaan we met hen in gesprek, als zij daarvoor open staan. Op die manier worden de waarderingen concreet ingezet om verbeteringen in de praktijk te realiseren.”

Winnaar Meest Patiëntvriendelijke zorgverlener 2015: cardioloog Leonard Hofstra - Cardiologie Centrum Utrecht

Reactie van Leonard Hofstra: "Wat een prijs! Het is altijd mijn doel geweest om mensen zo goed mogelijk te helpen in de strijd tegen hart- en vaatziekten. Bij Cardiologie Centra Nederland stellen we de patiënt centraal en proberen we een doktersbezoek zo aangenaam mogelijk te maken. Zo zijn er bij ons nooit wachttijden en krijgt de patiënt aan het einde van de onderzoeken meteen de diagnose en een eventueel behandelplan te horen zodat hij weet waar hij aan toe is. Het is fijn te merken dat dit door patiënten wordt gewaardeerd, dat is tenslotte waar we het voor doen."