Hartfalen

Synoniemen: cardiale insufficientie, cardiale insufficiëntie, decompensatio cordis, hartinsufficientie, hartinsufficiëntie, hartspierzwakte, myocardinsufficientie, myocardinsufficiëntie

Hieronder leest u in het kort wat de aandoening inhoudt. Wij geven u tips om een behandelaar en behandeling te kiezen die het beste bij u passen. Daarnaast vindt u informatie waar u als patiënt iets aan kunt hebben. Deze informatie is vaak gemaakt in samenwerking met Patiëntenfederatie Nederland en patiëntenorganisaties.

De behandeling van de aandoening Hartfalen is gewaardeerd met een 8.6 op basis van 1753 waarderingen.

7 tips om een behandelaar voor hartfalen te kiezen die bij u past

Geplaatst op 20 december 2016 door - 1038 keer bekeken

Foto 7 tips om een behandelaar voor hartfalen te kiezen die bij u past

Als duidelijk is dat u voor hartfalen behandeld moet worden, dan is de volgende stap het vinden van een ziekenhuis of kliniek en een specialist. En dan het liefst eentje die bij uw wensen past. Maar hoe doet u dat? Deze zeven stappen kunnen u helpen in uw zoektocht.

1. Bepaal wat u belangrijk vindt

Bij een aandoening als hartfalen moet u regelmatig naar een specialist. En dan wilt u niet te ver reizen. Maar het moet ook klikken met de arts, omdat hij of zij u vaak voor langere tijd behandelt. Zet daarom voor uzelf op een rijtje welke eisen u stelt aan een arts en ziekenhuis.

2. Zoek naar betrouwbare, objectieve informatie

Heeft u uw wensen op een rijtje? Zoek dan informatie passend bij deze wensen. Op zowel de website van het ziekenhuis als op ZorgkaartNederland vindt u de actuele wachttijden. Verder vindt u op ZorgkaartNederland aanvullende gegevens: zoals de sterftecijfers per ziekenhuis en welke kwaliteitskeurmerken het ziekenhuis heeft. Zoek hiervoor op het betreffende ziekenhuis en kijk bij Wachttijden of Kwaliteit.

Heeft u geen idee wat uw wensen zijn? Dan kunt u stap 1 en 2 ook omdraaien. U zoekt eerst objectieve informatie en kiest daarna waaraan de zorg minimaal moet voldoen.

Heeft u de zeldzame hartspierziekte PLN-mutatie?

De PLN-mutatie is een erfelijke ziekte. Dat wil zeggen dat patiënten deze ziekte vanaf hun geboorte al bij zich dragen. De PLN-mutatie veroorzaakt een hartspierziekte (cardiomyopathie) waarbij de hartspier wijder kan worden en minder goed kan gaan pompen. Dit is vooral de linker hartkamer, maar ook vaak de rechterhartkamer. Er komen veel levensbedreigende hartritmestoornissen voor bij mensen met PLN-mutatie.

Er zijn kenniskaarten over PLN-mutatie beschikbaar. Een kenniskaart laat zien welke kennis waar te vinden is en wat patiënten of de patiëntenorganisatie belangrijk vinden voor de zorg. Ieder expertisecentrum heeft een eigen kenniskaart.
Let op, mogelijk is er niet voor alle expertisecentra een kenniskaart beschikbaar.

3. Lees ervaringen van anderen

Door algemene informatie te combineren met ervaringen van patiënten, krijgt u een completer beeld. Bij de aandoening hartfalen leest u hoe medepatiënten de zorg rondom hartfalen in het ziekenhuis en door artsen waarderen. Kijk of hun ervaringen aansluiten bij de punten die u belangrijk vindt. Bij positieve reacties gaat u met meer vertrouwen naar het ziekenhuis. Vallen de reacties tegen? Bespreek dan met uw omgeving en huisarts wat verstandig is om te doen.

4. Bespreek met uw huisarts wat voor u telt

Geef bij uw huisarts aan dat u wilt meedenken over de beste specialist en het beste ziekenhuis voor u. Vertel dat reisafstand voor u geen enkel punt is, of juist wel. Of dat u op zoek bent naar een specialist die veel ervaring heeft met de behandeling die u krijgt. Voordat uw huisarts u doorverwijst, besluit u zo samen welke specialist goed bij u past.

5. Informeer bij uw zorgverzekeraar

U heeft het recht om zelf een arts of ziekenhuis te kiezen. Maar zorgverzekeraars sluiten contracten met artsen en maken hierin steeds vaker keuzes. Zo kan het voorkomen dat u een arts heeft gevonden, maar dat uw zorgverzekeraar geen contract met hem heeft. Dan moet u waarschijnlijk bijbetalen of een andere arts kiezen. Kijk in uw polis of informeer bij uw verzekeraar.

6. Maak zo mogelijk eerst kennis

Het is belangrijk dat u zich op uw gemak voelt bij uw arts en in de kliniek of het ziekenhuis. Zeker als u vaker naar hem of haar toe moet. Bespreek in het eerste gesprek altijd zaken die u belangrijk vindt. Heeft u ook nog vragen voorbereid? Geef dit dan aan het begin van het gesprek duidelijk aan. De arts kan hier dan rekening mee houden. Stel de vragen die u heeft opgeschreven en schrijf de antwoorden op. Na de afspraak kunt u dan alles nog even rustig nalezen.

Als het eerste contact niet prettig verloopt, kunt u om een andere arts vragen.

7. Second opinion

Het kan voorkomen dat u al een arts heeft, maar dat u twijfelt over de diagnose of behandeling die hij of zij voorstelt. U kunt dan om de mening van een andere arts vragen. U vindt het misschien lastig om uw arts te vertellen dat u een tweede mening wilt, maar bedenk dat zo’n gesprek voor artsen heel gewoon is. Hoe een second opinion in zijn werk gaat, leest u hier.




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland