Naar de navigatie Naar de inhoud

De cliënt die ik niet meer vergeet

Geplaatst op 2 juli 2018 door - 2201 keer bekeken

Foto De cliënt die ik niet meer vergeet

“Ze was 92 jaar en gaf nog balletles. Ze was enthousiast en stond vol in het leven”, vertelt Ingrid Cuijpers (56), getrainde en onafhankelijke interviewer van SAMR. “Zo zou ik ook oud willen worden.” Als onderdeel van het project Waardigheid en Trots van het Ministerie van VWS zette Patiëntenfederatie Nederland in 2015 voor drie jaar interviewteams in om met bewoners te praten. Inmiddels is dit project afgelopen en deelt ZorgkaartNederland de preview van de eindrapportage van dit project die in het najaar uitkomt. Ingrid deed ook interviews en vertelt u over de cliënt die zij niet meer vergeet.

Ik neem interviews af in zorginstellingen, dus ik heb bijna altijd te maken met oudere bewoners. Het werk houdt in dat ik een aantal vragen van ZorgkaartNederland stel. Dit duurt ongeveer vijftien tot twintig minuten. Ik probeer eerst vertrouwen te winnen bij de bewoner. Daarna haal ik uit het gesprek de belangrijke zaken. Die verwerk ik in de waardering. Tot slot controleer ik de tekst, verstuur ik het naar de redactie en ga ik naar de volgende bewoner.

Vertrouwen winnen is het belangrijkste

Vertrouwen winnen is het belangrijkste. Vaak zijn ouderen wantrouwig en zeggen ‘wat gaat u dan doen met die informatie?’ Ik probeer dit zo goed mogelijk uit te leggen, want er zijn bewoners die niet weten wat een website is. Daarnaast vinden ze het soms moeilijk om een cijfer te geven. Wij helpen ze dan met een het beeld van het schoolrapport van vroeger. ‘Goed’ betekent een 8, ‘zeer goed’ wordt een 9.

Zo wil ik ook oud worden

Vorig jaar had ik een gesprek met een 92-jarige dame. Het was een bijzonder gesprek, omdat zij een bijzonder leven heeft gehad. De dame deed de deur open en zei: ‘Oh wat leuk dat u er bent, ik heb net balletles gegeven!’. Het gesprek ging vervolgens alle kanten op. We hebben het over van alles gehad. Af en toe stelde ik een vraag tussendoor, want daar kwam ik voor. We worden allemaal ouder en weten niet hoe we ouder zullen worden. Deze dame staat nog zo vol en enthousiast in het leven, en dat op die leeftijd! Zo zou ik ook ouder willen worden.

Voor cliënten vind ik aandacht en persoonlijke verzorging het belangrijkste. Cliënten zelf vinden het belangrijk dat het personeel niet gehaast is. Het is vervelend als ze het gevoel hebben dat zij ‘teveel’ zijn. Veel ouderen zijn ook alleen. Een verzorgende is soms de enige persoon die zij op een dag zien. Tot slot is het eten heel belangrijk; dat is de happening van de dag.

Niemand zou dat gevoel mogen hebben

Maar ouderen hebben soms het gevoel weggestopt te worden. Niemand in deze maatschappij zou dat gevoel mogen hebben. We moeten ervoor zorgen dat deze doelgroep de zorg en aandacht krijgt die zij nodig heeft.

Meer weten? Lees de preview van de eindrapportage die in oktober uitkomt!



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.