Naar de navigatie Naar de inhoud

'Een kijkje achter de schermen is ontzettend waardevol'

Geplaatst op 13 september 2016 door - 5272 keer bekeken

Foto 'Een kijkje achter de schermen is ontzettend waardevol'

Géanne Hogeterp werkt bij het Nationale Zorgnummer van Patiëntenfederatie Nederland en liep een dag mee met het interviewteam van ZorgkaartNederland. ‘Ik wilde graag persoonlijk zien en horen hoe mensen de zorg in een verpleeghuis ervaren.’

Nationale Zorgnummer

‘Bij het Nationale Zorgnummer horen wij dagelijks van mensen hoe zij de zorg ervaren. Zorg als ze aankloppen bij bijvoorbeeld huisarts, apotheker, ziekenhuis, gemeente of zorgverzekeraar. Ze weten ons ook te vinden als het niet meer lukt om thuis de zorg rond te krijgen. Waardoor mensen, vaak in overleg met familie, op zoek moeten naar een verpleeghuis. En dan het liefst ook nog één waar zij een goed gevoel over hebben.’

‘Omdat ik graag persoonlijk wilde zien en horen hoe mensen de zorg in een verpleeghuis ervaren, ben ik meegegaan met een interviewteam van Zorgkaart Nederland. Een leuke en nuttige ervaring!’

Geduldig en zorgvuldig

‘Na een korte kennismaking met de interviewster, was het tijd om te beginnen met de interviews. Het viel me op dat de interviewster elke keer erg geduldig uitlegde wat we kwamen doen. Zij nam de tijd om de vragen helder uit te leggen en probeerde zorgvuldig aan te sluiten bij de bewoordingen van de bewoners. Ze gaf naar mijn idee alle ruimte aan de bewoners om na te denken over de antwoorden en deed recht aan hun beleving.’

‘Over het algemeen gaven mensen aan tevreden tot zeer tevreden te zijn over het betreffende verpleeghuis. Er was ook kritiek: soms moet men langer dan gewenst wachten omdat er niet altijd voldoende personeel aanwezig was. Ook over de maaltijden (variatie, smaak) was niet iedereen even positief. Toch zouden de meeste bewoners het verpleeghuis zeker aanraden aan anderen. Dat is natuurlijk wel weer fijn om te horen.’

Persoonlijke interesses

‘Wat mij verder opviel, was de behoefte aan eigenheid van de bewoners. Zo vertelde een man vol enthousiasme over zijn bourgondische (Brabantse, naar eigen zeggen) inslag en hoeveel plezier hij altijd had in kokkerellen. Een andere vrouw had altijd erg gehouden van tuinieren. Haar kamer was opgefleurd met allemaal planten en bloemen die haar dochter voor haar had meegenomen. Ook wees ze ons nog even trots op haar moestuintjes die zij in de vensterbank met liefde verzorgde.’

‘De bourgondische meneer vond het wel jammer dat hij zijn liefde voor koken niet meer in de praktijk kon brengen. Je mag nu eenmaal geen kooktoestel op je kamer hebben. Daar was hij zichtbaar teleurgesteld over. Ik bedacht me later hoe fijn het zou zijn als deze bewoners toch op de een of andere manier invulling aan hun persoonlijke interesses zouden kunnen geven. Al was het maar een uitnodiging van het personeel aan meneer om eens mee te helpen in de keuken.’

Helpt u ook mee?

‘Na een halve dag zat het er voor mij weer op. Ik vond het ontzettend waardevol om eens een kijkje achter de schermen te nemen en de persoonlijke ervaringen van deze bewoners te horen. Met de stem van de bewoners zijn weer veel andere mensen gebaat. Ook de mensen die ik bij het Nationale Zorgnummer spreek en op het punt staan een keuze te maken voor een verpleeghuis waar zijzelf of hun dierbare een plek kan krijgen.’

Bent u net als Géanne benieuwd naar de ervaringen van bewoners? En wilt u met ons aan de slag gaan om uw bewoners een stem te geven? Laat het ons weten via meten@patientenfederatie.nl

Bekijk hier welke verpleeghuizen we in september bezoeken.



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.