Koffiezetapparaat of arts? Kiezen gaat hetzelfde

Geplaatst op 14 november 2016 door - 3973 keer bekeken

Foto Koffiezetapparaat of arts? Kiezen gaat hetzelfde

Gerdi Verbeet heeft last van haar rechterhand. Iets wat haar behoorlijk kwelt. “Soms zit ik ’s nachts rechtop in bed van de pijn.” ZorgkaartNederland volgt de huidige voorzitter van de Raad van Toezicht van Patiëntenfederatie Nederland in de route die zij aflegt als patiënt.

Vandaag stap 3: het kiezen van een behandelaar

Hoe kies je een behandelaar? Zoals je een koffiezetapparaat kiest. Beetje aparte vergelijking misschien, toch is het zo, merkte ik vorige week.

Drama in de ochtend

Niet alleen mijn hand is namelijk kapot, ook mijn koffiezetapparaat. Na vijf jaar trouwe dienst. Een klein drama. Voor mij begint de dag pas als ik een goede bak koffie op heb, dus er moest snel een nieuwe komen. Dezelfde avond nog ging ik op internet op zoek naar een nieuw apparaat. Het plan van aanpak:

1. Wensen op een rijtje zetten

Ik ben kieskeurig. Ook qua koffiezetapparaat. Mijn eisen: een betrouwbaar merk, een goede prijs-kwaliteitverhouding, en een goede service vanuit de producent. Naarmate ik ouder word, vind ik dit laatst steeds belangrijker. Het doet een beetje pijn om dit te zeggen, maar je wordt toch een tikkeltje onhandiger.

Zo heb ik na een ontkalkbeurt altijd moeite om mijn oude apparaat weer aan de praat te krijgen. Een telefoontje naar de hulplijn van de producent bood dan uitkomst. Stap voor stap kreeg ik te horen hoe ik mijn apparaat weer het zwarte goud kon laten maken. En keer op keer werkte het. Als ik wil dat mijn nieuwe apparaat een tijdje meegaat, zal ik ook deze regelmatig moeten ontkalken. En een beetje bijstand kan dan geen kwaad. Met andere woorden: goede service staat bovenaan mijn wensenlijst.

2. Research: objectieve informatie en ervaringen lezen

Op basis van mijn eisen rolde er een winnaar uit de bus. Voordat ik het koffiezetapparaat online bestelde, heb ik gekeken of deze door de Consumentenbond was getest, en hoe tevreden anderen erover waren. Mensen die het apparaat dagelijks gebruiken, kunnen namelijk het beste beoordelen of je er lekker koffie mee kunt maken. Al hangt dit natuurlijk ook wel een beetje af van iemands smaak en koffiezetkwaliteiten. Ik ben niet zo van de scherpe koffie.

Na deze mini-onderzoeken heb ik het apparaat besteld.

Behandelaar kiezen

Het kiezen van een behandelaar verliep hetzelfde. Dezelfde stappen, andere inhoud. Ook toen had ik een wensenlijst gemaakt: korte wachttijd, makkelijk bereikbare kliniek bij mij in buurt én het belangrijkste: intake, onderzoek en behandeling op één dag. Dit in verband met een drukke agenda met allemaal leuk werk.

Daarna heb ik verschillende klinieken met elkaar vergeleken. The Hand Clinic was de enige kliniek die aan al mijn eisen voldeed. Ervaringen van anderen met deze kliniek las ik op ZorgkaartNederland. Hun oordeel – een 9,3 gemiddeld – bevestigde dat ik de juiste keuze had gemaakt.

Extra: advies van huisarts

Wel is er een belangrijk verschil met het kiezen van een koffiezetapparaat. Ik heb ook goed geluisterd naar het advies van een expert. In dit geval mijn huisarts. Met haar heb ik zo’n prettige band en ik heb zoveel vertrouwen in haar kunnen, dat het raar zou zijn om haar raad in de wind te slaan. Dat ook zij The Hand Clinic aanraadde, was een extra ruggensteun.

Ik ben benieuwd of de kliniek aan mijn verwachtingen voldoet. Mijn nieuwe koffiezetapparaat werkt in ieder geval nog prima.

Lees de volgende keer hoe Gerdi Verbeet haar behandeling koos.

Gerdi Verbeet




Er is 1 reactie geplaatst


  • Bep | 20 november 2016

    Leuk verhaal om te lezen, ga het vervolg zeker lezen.


Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland