Naar de navigatie Naar de inhoud

Mijn ervaringen

Geplaatst op 1 december 2016 door - 3888 keer bekeken

Foto Mijn ervaringen

In deze blogserie geven wij onze bezoekers een kijkje achter de schermen bij ZorgkaartNederland. Hierbij het blog van Aris Jan van Ek, bij ZorgkaartNederland verantwoordelijk voor klantrelatiebeheer.

Heel veel jaar geleden kwam ik bij een arts, en niet zomaar een, een prof.dr. Chef de Clinique. Toevallig kende ik de man ook vanuit mijn werk in het ziekenhuis. Hij herkende mij niet. Ik zat in ondergoed op zo’n zwarte bank met papier erover en werd ondervraagd door een co-assistent. Hij kwam binnen, liep om mij heen, en zei: “Braaf!”. Lager heb ik het niet meegemaakt gelukkig.
Mijn recente ervaringen met een arts die ik vaak zie zijn gelukkig heel anders. Een open mind, luisterend oor, en zelfs in voor mijn idee voor vermindering van medicatie. “Dat ik daar niet zelf aan gedacht heb”. Mailcontact indien nodig met aan het eind de vraag of ik me kan vinden in de aanpak.

Het zijn ervaringen zoals ik er honderden, inmiddels duizenden gelezen heb vanaf het begin van ZorgkaartNederland in 2009.

Een échte ervaring?

Die vraag wordt erg vaak gesteld door zorgverleners, gekoppeld aan de vraag of het wel een echte patiënt is.  Mijn antwoord vanuit de redactie van ZorgkaartNederland is meestal dat ik dat ook niet met 100% zekerheid kan zeggen. Ik stel de  vraag of er iets gebeurd is waardoor de zorgverlener denkt waarom  dit geen patiënt is of geen “echte” ervaring. Is er een goede reden, dan zoek ik contact met de inzender om meer informatie over de behandelrelatie te achterhalen. Is er geen goede reden dan stel ik voor om eerst te kijken of de patiënt in gesprek wil over wat er gemeld wordt in de ervaring. Ook geef ik aan dat wij niet kunnen onderzoeken of een bewering waar is. Het is de patiënt die het zo ziet, zijn/haar mening.

Een echte erváring?

De inhoud keuren we alleen af als de inzender zich niet aan de gedragscode houdt. Ben ik het daarom oneens met de arts die zegt dat dit of dat toch echt niet waar kan zijn? Of niet geschreven kan worden? Nee, het is vaak ook een kwestie van fatsoen wat je er wel niet in zet. Maar wat ik niet fatsoenlijk vind, kan anders zijn bij de inzender, en weer anders bij de zorgverlener. Bovendien, als u mijn eerste ervaring leest, wat zou u dan in de waardering schrijven? Laat staan als er ergere dingen zijn voorgevallen. Het gaat om inleving in beide kanten. De redactie mag daarin geen partij kiezen.

Aandachtsstreepje

Als tip geef ik graag  een citaat mee van onze Denker des Vaderlands, Marli Huijer: ‘Het digitale contact geeft ons de illusie dicht bij elkaar te zijn, maar plaatst ons steeds meer op afstand, waardoor we minder verantwoordelijkheid voelen om mensen als mensen te behandelen.’   

Aris Jan



Er zijn 5 reacties geplaatst

Irma | 20 december 2016

sorry, nu is het wel zichtbaar, de waarderingen zelf bedoel ik

Irma | 20 december 2016

Maar je ziet dan een totaalcijfer en jaarcijfers en niet of iemand goed is in hernia's bv of juist cts klachten. U begrijpt mijn vraag niet denk ik. Je ziet / leest nu eigenlijk niets. Wat ging er dan goed en wat niet enz.

Redactie ZorgkaartNederland | 20 december 2016

Beste Irma,
Bedankt voor de reactie. Bij de waarderingen van een zorgverlener staan nu bovenaan de gemiddelde cijfers per jaar, zodat in één oogopslag te zien is hoe de zorg in de loop van de jaren is veranderd. Eronder staan de waarderingen van alle jaren.

Irma | 19 december 2016

Waarom zijn beoordelingen gebundeld naar jaar op zo'n manier dat je als lezer niet meer de waarderingen apart kunt lezen? Je ziet nu een soort jaarcijfer en dan is de deur dicht naar wat wel of niet goed ging.

Eicket | 2 december 2016

Ik vind dat bepaalde zorg duur wordt betaald als je van buitenlandse afkomst bent of ietsjes beter, als chronisch patiënt ben je de klos.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.