Blogs over Kwaliteit van de zorg - pagina 5
Lees en discussieer mee over patiëntervaringen en kwaliteit van de zorg
52 artikelen
Help fouten voorkomen - Tips van de...apotheker
9 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland
Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen. Deze keer aan het woord Jaap Uithof, apotheker van de Service Apotheek te Hasselt. Hij hecht veel waarde aan de richtlijnen die hij samen met zijn collega’s heeft opgesteld.
“Patiëntvriendelijkheid begint thuis”
4 november 2015 Redactie ZorgkaartNederland
Op 9 december is het weer zover: dan reikt ZorgkaartNederland de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 uit. In aanloop naar de uitreiking laten we wekelijks een zorginstelling of patiënt aan het woord over patiëntvriendelijkheid. Want wat is dat eigenlijk? En waarin uit patiëntvriendelijkheid zich?
Vriendelijkheid vanuit mijn oogpunt
30 oktober 2015 Dianda Veldman
Voor mij was patiëntvriendelijkheid altijd zoiets als 'het nakomen van afspraken', 'vriendelijk personeel' en 'een duidelijke uitleg over de behandeling'. Maar mijn persoonlijke voorkeuren spelen ook een belangrijke rol. Daar kwam ik laatst achter door een afspraak bij de oogarts.
"Reik mij alternatieven aan"
28 oktober 2015 Redactie ZorgkaartNederland
Op 9 december is het weer zover: dan reikt ZorgkaartNederland de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 uit. In aanloop naar de uitreiking laten we wekelijks een zorginstelling of patiënt aan het woord over patiëntvriendelijkheid. Want wat is dat eigenlijk? En waarin uit patiëntvriendelijkheid zich?
De mogelijkheden bij een borstreconstructie
27 oktober 2015 John Sawor
Een klap in je gezicht. De grond wordt onder je voeten weggeveegd. De zekerheden in het leven, de toekomst, alle plannen die er waren, alles wordt anders.
"Bij ons is niemand een nummer"
22 oktober 2015 Redactie ZorgkaartNederland
Op 9 december is het weer zover: dan reikt ZorgkaartNederland de patiëntvriendelijkheidsprijs 2015 uit. In aanloop naar de uitreiking laten we wekelijks een zorginstelling of patiënt aan het woord over patiëntvriendelijkheid. Want wat is dat eigenlijk? En waarin uit patiëntvriendelijkheid zich?
Help fouten voorkomen - Tips van de...huisarts
19 oktober 2015 Redactie ZorgkaartNederland
Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen. Deze keer aan het woord Math. Strijbos, huisarts in huisartsenpraktijk Dierdonk, te Helmond. Hij vindt vooral goede communicatie onderling en met patiënten erg belangrijk.
Help fouten voorkomen - Tips van de...verpleegkundige
15 oktober 2015 Redactie ZorgkaartNederland
Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen.
Help fouten voorkomen - Tips van de...anesthesioloog
28 september 2015 Redactie ZorgkaartNederland
Niemand zit te wachten op onnodige fouten. Zeker niet in de zorg, omdat dit verregaande gevolgen kan hebben. Maar hoe zorgen artsen, fysiotherapeuten en specialisten ervoor dat u bij hen in veilige handen bent? En hoe kunt u zelf helpen fouten te voorkomen? In deze blogserie laten zorgverleners zien wat zij doen aan veilige zorg, en geven zij tips hoe u daarbij kunt helpen. Deze keer aan het woord Jan Klein, anesthesioloog, medisch adviseur bij Achmea en sinds kort ook hoogleraar Patiënt Safety Engineering aan de TU Delft.
Samen beslissen?
22 september 2015 Ciska Rippen
Ik zie mijzelf als een mondige patiënt. Vanwege mijn achtergrond en opleiding voel ik mij op mijn gemak in ziekenhuizen. En toch..