Naar de navigatie Naar de inhoud

Rijen dik, echte vrienden

Geplaatst op 22 september 2016 door - 4826 keer bekeken

Foto Rijen dik, echte vrienden

In deze blogserie geven wij onze bezoekers een kijkje achter de schermen bij ZorgkaartNederland. Nicole Velthuis, manager communicatie, trapt af.

Groot en beroemd zijn heeft een bepaalde aantrekkingskracht. Dat geldt voor sporters, acteurs en artiesten. Het geldt ook voor telefoons, voor zoekmachines en kledingmerken. En voor ervaringssites, merken we bij ZorgkaartNederland. Onze naamsbekendheid wordt groter, het aantal ervaringen stijgt met 10.000 per maand en bijna een miljoen mensen per maand bezoeken onze site. Dat maakt ons een appetijtelijke partij.

Ervaringen niet meer weg te denken

We zijn natuurlijk erg blij met die aandacht. Het geeft mooie kansen om ervoor te zorgen dat patiëntenervaringen niet meer weg te denken zijn. Dat de ervaring van patiënten een wezenlijke rol speelt voor elke zorgaanbieder in Nederland. Of je nou huisarts bent of directeur van een verpleeghuis, uroloog of fysiotherapeut, het is belangrijk om te weten hoe je patiënten de zorg ervaren, en dat te benutten voor verbeteringen. En al die ervaringen vormen voor andere patiënten een belangrijke bron van informatie bij het maken van de goede keuze.

Brede vriendenkring

Naarmate ZorgkaartNederland groeit, groeit onze vriendenkring. En de diversiteit. Onze meest dierbare vrienden zijn de mensen die incidenteel of vaak hun ervaring delen op ZorgkaartNederland. En ook de zorgaanbieders die actief met ons samenwerken en de ervaringen van ZorgkaartNederland benutten bij het verbeteren van hun zorg liggen ons na aan het hart. Dan hebben we natuurlijk patiëntenorganisaties waar we mee samenwerken, waaronder het Longfonds, de Crohn en Colitis Ulcerosa Vereniging Nederland, Kind en Ziekenhuis en de Hart en Vaatgroep. Samen maken we ruim twintig vergelijkingshulpen die patiënten in staat stellen de juiste keuze voor een ziekenhuis te maken. Bovendien kunnen zij de Zorgkaartervaringen van mensen met een bepaalde aandoening gebruiken om de zorg voor hun achterban te verbeteren. En op hun beurt helpen zij weer meer ervaringen te verzamelen. En naast de patiëntenorganisaties hebben we dan nog onze bevriende bloggers, beroepsorganisaties, de inspectie en andere organisaties waar we een goede band mee hebben.

Oude bekenden

We trekken ook de aandacht van de zorgverzekeraars. Dat zijn geen nieuwe vrienden maar oude bekenden. In de beginperiode van ZorgkaartNederland hebben we ze vaak verteld over onze plannen. We wilden ze daar graag bij betrekken. Zij zijn immers de partij die voor u en mij zorg inkoopt. Dus het is voor zorgverzekeraars van belang om te weten en te laten zien hoe mensen die zorg ervaren. Ze vonden het allemaal een goed idee. Zo goed dat ze in de meeste gevallen zelf de ervaringen gingen uitvragen. Meestal met een vergelijkbare site als ZorgkaartNederland. We hebben dat natuurlijk met veel belangstelling gevolgd. En het verbaasde ons niet dat we jaren later alsnog met alle Zorgverzekeraars in gesprek zijn geraakt. Want één grote bron van patiëntervaringen is toch beter dan allemaal verschillende. En de zorgverzekeraars zien nu dat wij de expertise in huis hebben. En dat zij door onze ervaringen te tonen in hun zorgzoekers, hun verzekerden optimaler bedienen.

Aantrekkingskracht

Tot zo ver de vrienden met wie we een wederzijdse band hebben. Maar we hebben ook een grote aantrekkingskracht voor partijen die op hun eigen manier een graantje mee hopen te pikken van het groeiend aantal patiëntervaringen op ZorgkaartNederland en onze bezoekersaantallen. Ook deze groep is divers. Want waar de ene partij zich meldt en om tafel wil, gebruikt de andere partij ongevraagd de Zorgkaartervaringen op z’n eigen site. Een rare gewaarwording. Want naast dat onze servers flink worden belast, zien we dat de gegevens die ze eraf plukken niet actueel zijn en in een vreemde context terechtkomen.

Afspraken

Daarom hebben we nu afspraken op een rijtje gezet voor partijen die de ervaringen van ZorgkaartNederland op hun website willen tonen. Want daar zijn we op zich natuurlijk niet tegen. Sterker nog, hoe meer ervaringen dat weer oplevert hoe beter. Maar we zijn wel kieskeurig. En streng. We spreken af over hoe de ervaringen worden getoond. Dat er niks met de ervaringen mag worden gedaan. Dat ze alleen maar getoond mogen worden op de afgesproken website. Wij beschermen bij ZorgkaartNederland en in onze samenwerkingen de privacy van de reviewers met heel veel zorg, dus meer dan de cijfers en de samenvatting krijgen de partijen niet.

Het bevalt ons dus wel, al die aandacht. Want behalve onze bekendheid en de bezoekcijfers groeit daarmee het aantal ervaringen stug door. En daarmee de impact van die ervaringen op de zorg. Onze missie dat ervaringen niet meer zijn weg te denken, hebben we dus eigenlijk al bereikt. Maar onze ambities om daarmee nog veel meer verschil te maken, om de zorg echt te laten luisteren naar wat mensen belangrijk vinden, die strekken nog heel erg ver.

Nicole Velthuis



Er is 1 reactie geplaatst

Anne | 24 september 2016

Mooi dat Zorgkaart Nederland er is voor de mensen. Tot voor kort maakte ik geen gebruik van deze site, maar inmiddels lees ik eerst de ervaringen van anderen voordat ik een arts of ziekenhuis ga bezoeken.
Ik hoop dat velen hun ervaringen gaan delen op Zorgkaart Nederland.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.