Zorg is meer dan alleen ‘medisch handelen’

Geplaatst op - 693 keer bekeken

In deze nieuwe blogserie stellen wij onze collega’s van Patiëntenfederatie Nederland aan u voor. Vandaag het blog van Renske Kranenburg, beleidsmedewerker bij team Kwaliteit van Patiëntenfederatie Nederland.

Ik werk nu een aantal jaren bij Patientenfederatie Nederland. Begonnen bij de Zorglijn en inmiddels als beleidsmedewerker. In beide functies heb ik veel ervaringsverhalen mogen horen van mensen die te maken hebben (gehad) met de gezondheidszorg. Bijvoorbeeld omdat ze een chronische aandoening hebben of naaste of mantelzorger zijn van iemand die (veel) met zorg te maken hebben. Wat mij in deze verhalen opvalt, is dat patiënten en hun mantelzorgers zich vaak niet gehoord voelen, maar ook dat er vanuit de arts vaak alleen aandacht is voor ‘de kwaal’.

De zorg beter aansluiten op de patiënt

Als beleidsmedewerker mag ik mij bezig houden met diverse thema’s en projecten om de zorg beter te laten aansluiten op de patiënt. Zo ben ik betrokken bij de ontwikkeling van Consultkaarten. Dit doen we in samenwerking met patiëntenorganisaties en medisch specialisten. Arts en patiënt kunnen aan de hand van de Consultkaart de behandelmogelijkheden bespreken, vergelijken en samen een keuze maken voor de behandeloptie die het beste bij de patiënt past.

Inbreng patiëntenperspectief

Ook coördineer ik, samen met mijn collega Rinie Lammers, de inbreng van patiëntperspectief bij de ontwikkeling van kwaliteitsstandaarden. In een kwaliteitsstandaard (richtlijn of zorgstandaard) staat beschreven wat goede zorg is bij een bepaalde aandoening, bijvoorbeeld slikstoornissen of liesbreuk. Het kan gaan over de inhoud van de zorg - bijvoorbeeld de behandeling of het medisch onderzoek. Maar het kan ook gaan over de manier waarop die zorg is geregeld, bijvoorbeeld wie de zorg coördineert, of wanneer wordt doorverwezen naar een andere behandelaar.

Psychosociale zorg

Tot slot hou ik me bezig met het onderwerp psychosociale zorg. Vanuit mijn achtergrond, als psycholoog, is dit een onderwerp wat mij na aan het hart ligt en waar wat mij betreft meer aandacht voor zou moeten zijn.
Door psychosociale zorg of ondersteuning leert een patiënt zo goed mogelijk om te gaan met een ziekte of behandeling en de gevolgen daarvan. Om psychosociale zorg te kunnen bieden, is het van belang dat de behoefte hieraan zo vroeg mogelijk wordt (h)erkend. Zowel door de zorgverlener als de patiënt zelf. Om zo het ontstaan van klachten of verergering te voorkomen. Basis voor deze signalering is om als arts en patiënt met elkaar te praten over de impact van een aandoening of behandeling op het leven van de patiënt. Wat mij betreft moet aandacht voor psychosociale behoefte van de patiënt standaard onderdeel zijn van de zorg.

Vragenlijst

Heeft u ervaring met psychosociale zorg? Dan horen wij graag uw ervaringen. We hebben een vragenlijst opgesteld over dit onderwerp. Door deze in te vullen helpt u ook mee om onze invloed op dit onderwerp groter te maken.




Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter 0


  • Nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter


Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.

Velden met een * zijn verplicht

Partners van ZorgkaartNederland