Naar de navigatie Naar de inhoud

Zorgverzekering kiezen, wat een klus!

Geplaatst op 17 januari 2017 door - 3874 keer bekeken

Foto Zorgverzekering kiezen, wat een klus!

In het najaar was Thea Duijnhoven van Pharos samen met haar collega’s bij een ROC om de informatiekaart zorgverzekering kiezen te testen. Ze spraken daar met een aantal leerlingen en legden de informatiekaart aan hen voor die ze samen met ons hadden ontwikkeld. Doel van het bezoek was om de kaart zo makkelijk mogelijk te maken en aan te laten sluiten bij de doelgroep. Bij Pharos ontwikkelen ze materiaal samen met laaggeletterden zodat het voor iedereen te begrijpen is. Thea legt hieronder uit wat er allemaal bij komt kijken bij het maken (en vooral testen) van de kaart.

Verhaalvorm

We kiezen voor een verhaalvorm waarin Nora haar zorgverzekering kiest. Zo wordt het voor de lezer makkelijker om dezelfde stappen ook te doorlopen. Daarnaast maakt een verhaalvorm het thema aantrekkelijker en wordt de kaart sneller meegenomen.  

Om te weten welke polis het beste bij je past, moet je vooruit kunnen kijken. Het is niet gemakkelijk om vóór 31 december te weten welke zorg je het jaar erna nodig hebt. In de informatiekaart Zorgverzekering kiezen geven we daarom tips om op een rijtje te zetten wat je afgelopen jaar nodig hebt gehad. Op die manier komt de lezer zo dicht mogelijk bij een goede inschatting.

Zorgverzekering ‘afsluiten’

Soms komen we er tijdens het testen achter dat laaggeletterden een woord anders interpreteren dan onze bedoeling. Bijvoorbeeld het woord 'afsluiten'. Door de deelnemers werden de voorbeelden van ‘de deur afsluiten’ en ‘het gas afsluiten’ genoemd. Vanuit die gedachten stopt je verzekering dus ook op het moment dat je hem afsluit. Nu klinkt het logisch, van tevoren niet, en dat maakt het testen zo belangrijk.

Onderdeel van het testen is ook het bekijken van het beeldmateriaal. We vragen bij elk plaatje wat iemand ziet en wat hij daarbij denkt. Daar komen vaak verrassende dingen uit. Zo gaven de leerlingen van het ROC bijvoorbeeld aan dat Nora bij het laatste plaatje waarop zij een verzekering had afgesloten ‘boos’ keek. We wilden de kaart positief afsluiten dus hebben wij de vormgever gevraagd een grotere glimlach op haar gezicht te tekenen.

Elke maand betalen

Waarom moet ik elke maand betalen terwijl ik niet elke maand naar de dokter ga? En waarom betaal ik dan soms ook nog een eigen bijdrage? Dit zijn vragen die nieuwkomers in Nederland vaak aan ons stellen. Voor hen is het soms lastig te begrijpen hoe het onderdeel ‘collectiviteit’ werkt.

Met de kaart hopen we mensen bewust te maken waar ze allemaal aan kunnen denken als ze overstappen. Maar als de basiskennis ontbreekt, is het toch een hele stap om dit zelf te doen. Om hulp vragen bij het sociale wijkteam of het buurthuis is een goede oplossing. Ook sluit de kaart af met een aantal telefoonnummers. Daar kunnen mensen terecht met vragen.

Basiskennis

Er is veel kennis nodig is om een zorgverzekering te kiezen. Voordat je wilt overstappen moet je weten hoe het stelsel in elkaar zit, wat al die polissen inhouden en wat het verschil tussen eigen risico en eigen bijdrage is. Tijdens het testen bleek dat de meeste leerlingen moeite hadden om de informatiekaart te doorgronden, omdat zij niet beschikken over die basiskennis van de zorgverzekering. Op de vraag hoe de leerlingen deze basisinformatie tot zich zouden willen nemen, was het antwoord volmondig een filmpje. Een filmpje heeft voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven veel voordelen. Je hoort de gesproken informatie en ziet de beelden tegelijkertijd. Je hoeft geen lappen tekst te lezen én je kunt het opnieuw bekijken als je daar behoefte aan hebt.

Met deze kaart ligt er voor het meest moeilijke onderwerp de meest makkelijke informatie. En het is een mooie start van een samenwerking tussen Pharos en de Patiëntenfederatie om de informatie over zorgverzekering makkelijk te maken. Volgend jaar willen we filmmateriaal gaan maken waarin we op een makkelijke manier uitleggen hoe de zorgverzekering in elkaar steekt. Onze gezamenlijke missie is dat deze belangrijke basisinformatie voor iedereen toegankelijk wordt, dus ook voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven!

 

Thea Duijnhoven

Projectleider Pharos

 

Meer over Pharos:

Pharos heeft een checklist gemaakt die helpt om voorlichtingsmaterialen begrijpelijk te maken. Kijk op de website van Pharos voor meer informatie.



Er is 1 reactie geplaatst

pim | 23 mei 2018

Ja in het voorbeeld van het woord 'afsluiten' zie je hoe gemakkelijk men in de war raakt. Daarom is het erg belangrijk om in meer bureaucratische teksten zo helder mogelijk te communiceren. Zaken op orde brengen moet voor iedereen makkelijker worden.


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.