Ziekte van Parkinson
Hieronder leest u in het kort wat de aandoening inhoudt. Wij geven u tips om een behandelaar en behandeling te kiezen die het beste bij u passen. Daarnaast vindt u informatie waar u als patiënt iets aan kunt hebben. Deze informatie is vaak gemaakt in samenwerking met Patiëntenfederatie Nederland en patiëntenorganisaties.
Wereld Parkinson Dag: ‘Neem de tijd voor Parkinsonpatiënten’
Geplaatst op 11 april 2017 door Redactie ZorgkaartNederland - 2454 keer bekeken
Vriendelijke bejegening en een goede behandeling zijn belangrijk voor Parkinsonpatiënten. Maar ook is het belangrijk dat de behandelaar de tijd voor de patiënt neemt. Dat blijkt uit een analyse van ZorgkaartNederland op Wereld Parkinson Dag 11 april.
Parkinsonpatiënten en hun mantelzorgers zijn meestal tevreden over hun zorgverleners en –organisaties. Gemiddeld geven zij op ZorgkaartNederland een 8,39. Zorgverleners (de artsen en therapeuten) krijgen gemiddeld een hoger cijfer dan zorgorganisaties (bijvoorbeeld het ziekenhuis). De zorgverleners krijgen gemiddeld een 8,76, de zorgorganisaties een 8,18. Dat is overigens niet uitzonderlijk op ZorgkaartNederland: gemiddeld krijgen zorgverleners een hoger cijfer dan zorgorganisaties. Wél valt op dat bij de zorgorganisaties het cijfer voor de medewerkers een stuk hoger is dan de andere cijfers. Dat verschil is op ZorgkaartNederland meestal kleiner.
Hier een overzicht van de gemiddelden:
|
Accommodatie |
Afspraken |
Behandeling |
Informatie |
Luisteren |
Medewerkers |
Gemiddeld |
Zorgorganisaties |
8,11 |
8,09 |
8,13 |
8,04 |
8,18 |
8,51 |
8,18 |
Zorgverleners |
8,34 |
8,88 |
8,86 |
8,81 |
8,96 |
8,70 |
8,76 |
Bejegening en behandeling belangrijk
Een goed resultaat van de behandeling is natuurlijk belangrijk voor Parkinsonpatiënten en hun mantelzorgers. In de toelichtingen bij de patiëntervaringen gaat het echter vaker over de bejegening. Ook het luisteren door de behandelaar en de uitleg en informatie zijn belangrijk. Verder blijken de patiënten en hun mantelzorgers het ook erg belangrijk te vinden dat de behandelaar de tijd voor hen neemt. Een tevreden patiënt schrijft over zijn neuroloog: “Zeer betrokken en benaderbare specialist. Kundig en recht door zee. Altijd bereid mee te denken en uit te leggen. Kan heel goed luisteren.”
Informatievoorziening
“De Parkinson Vereniging vindt het een goede ontwikkeling dat parkinsonpatiënten hun zorgverleners- en organisaties met een relatief hoog cijfer beoordelen. Eén van onze kerntaken is informatievoorziening. Dat mensen met parkinson het waarderen wanneer ze goed voorgelicht worden, is voor ons geen verrassing. Juist omdat het hebben van parkinson al voor voldoende onzekerheid en impact op iemands leven zorgt, vinden wij het van essentieel belang dat zij goed geïnformeerd blijven en dat al hun vragen zorgvuldig worden beantwoord,” aldus Carla Aalderink, directeur van de Parkinson Vereniging.
Klachten
Er zijn maar weinig klachten te vinden in de toelichtingen. In de gevallen dat de patiënt of de mantelzorger ontevreden is, dan komt dat meestal doordat de behandelaar fouten heeft gemaakt of omdat hij slecht luistert. Zo schrijft een ontevreden patiënt over een neuroloog: “Is onnauwkeurig. Schrijft recepten uit met doseringen die niet zijn afgesproken. En als hij daarop gewezen wordt heeft iemand anders (de apotheek) het fout gedaan. Beantwoordt vragen niet.”
'Weinig specifieke zorg'
Carla Aalderink voegt hier aan toe: “Ook vangen wij regelmatig geluiden op van parkinsonpatiënten die niet blij zijn met de zorg die in instellingen wordt geboden. Meestal heeft deze kritiek betrekking op het feit dat er weinig parkinson specifieke zorg wordt geboden in de desbetreffende organisatie. Of dat zij op een gesloten afdeling of een afdeling met alleen dementerenden zitten. Daar ligt een duidelijk aandachts- en verbeterpunt.”
Over het onderzoek
Op ZorgkaartNederland zijn meer dan 500 ervaringen van Parkinsonpatiënten met zorgverleners en zorgorganisaties te vinden. Voor deze analyse hebben we de gemiddelden voor de zorgverleners (156 patiëntervaringen) en zorgorganisaties (376 patiëntervaringen) los van elkaar bekeken. Voor de gemiddelden hebben we gekeken naar de patiëntervaringen met cijfers voor ‘accommodatie’, ‘afspraken’, ‘behandeling’, ‘informatie’, ‘luisteren’ en ‘medewerkers’.
Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter
Nog geen reacties geplaatst
Laat een reactie achter
Hulp bij kiezen
Filter en sorteer alle zorgaanbieders
Maak een keuze voor een zorgaanbieder door de hele lijst te filteren en sorteren.
Bekijk alle zorgaanbieders