Naar de navigatie Naar de inhoud

Eerst snappen, dan pas schrappen

Geplaatst op 18 mei 2018 door - 1653 keer bekeken

Foto Eerst snappen, dan pas schrappen

Klagen in de zorg hoort erbij. Het is ons collectieve mopperonderwerp. Dat is niet zo verwonderlijk, want zorg is belangrijk voor de patiënt en werken in de zorg is een roeping voor een zorgverlener. Iedereen is dus persoonlijk betrokken. Klagen is een uiting van onze betrokkenheid bij de zorg.

Ook over de bureaucratie in de zorg wordt veel geklaagd. Zorgverleners roepen het hardst over onnodige regels, maar ook veel patiënten en cliënten hebben last van regeltjes en procedures die - op het eerste oog - onzinnig lijken.

Niet gek dus, dat een oproep van de Minister van VWS tot het opstellen van een lijstje met 'schrapvoorstellen' gretig door zorgaanbieders is omarmd. Binnen korte tijd was de mailbox van het Ministerie gevuld met regels waar zorgverleners graag vanaf willen.

De lijstjes zijn opgesteld met een gezond gebrek aan historisch besef: 'als we de regel niet snappen, dan kunnen we schrappen'. En daar gaat het mis met het belang van de patiënt. Want een aantal afspraken die door zorgverleners als 'bureaucratie' worden ervaren, zijn ontstaan om de positie van de patiënt te verstevigen. Denk aan een vorm van onafhankelijk onderzoek naar de patiëntervaring, met als doel kwaliteitsverbetering en informatie voor de kiezende patiënt. Veel zorgverleners willen er liever vandaag dan morgen vanaf. Wat dat betreft is er nog niet zoveel veranderd: het heeft vroeger ook veel tijd en strijd gekost om deze verplichting te implementeren!



Er zijn nog geen reacties. Laat een reactie achter

Nog geen reacties geplaatst


Laat een reactie achter

Uw naam wordt vermeld op de website bij uw reactie. Uw e-mailadres wordt niet op de website getoond en is enkel bekend bij de redactie. ZorgkaartNederland respecteert uw privacy.
Met het inzenden van een reactie geeft u aan akkoord te gaan met de gedragcodes.